Suurin osa tiedonhausta verkossa tapahtuu hakukoneiden kautta. On siis ensiarvoisen tärkeää tavoittaa tiedonhakija silloin, kun hän itse tuotetta tarvitsee. Hakukoneoptimoinnissa tehdään teknisiä ja sisällöntuotannon toimenpiteitä, jotta verkkosivusto tai verkkokauppa nousee mahdollisimman korkealle hakukoneen kuten Googlen tai Bingin luonnollisissa hakukonetuloksissa.
Pelkkä ykkössija hakutuloksissa ei riitä
On kuitenkin harhaanjohtavaa ajatella, että sijoitus Googlen hakutuloksien kärjessä riittäisi menestymiseen. Pelkkä esilläolo ei välttämättä saa tiedonhakijaa klikkaamaan juuri sinun sivustollesi vaan sivun on tarjottava kiinnostavaa sisältöä, ratkaisua ongelmaan tai konkreettista hyötyä. Tämän lisäksi myös toimintakehote on paikallaan!
Sivuston käytettävyys ja sivukävijän ohjaaminen osana SEO:a
Osana hakukoneoptimointia on tärkeää huomioida myös se, mitä tapahtuu kun tiedonhakija päätyy sivullesi. Ohjataanko sivukävijää tarpeeksi hyvin ja johtaako käynti mahdollisesti yhteydenottoon tai ostotapahtumaan?
Kokonaisvaltainen hakukoneoptimointi ottaa kantaa myös sivuston käytettävyyteen, sisältöihin ja sivuston konversiotehokkuuden kehittämiseen. On siis turha näkyä ykkösenä hakutuloksissa, jos sivusto, jonne liikennettä ohjataan, ei ole kunnossa.
Hakukoneoptimointi on yrityksen verkkonäkyvyyttä kehittävä prosessi
Hakukoneoptimointia tulisi ajatella jatkuvana prosessina, jonka tavoitteena on parantaa yrityksen verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneissa ja kehittää sivuston käyttökokemusta sekä konversiotehokkuutta. Perusteellisesti tehdyllä ja systemaattisella hakukoneoptimoinnilla varmistetaan, että sivuston kaikki osa-alueet mahdollistavat hyvän hakukonenäkyvyyden oikeilla termeillä.
Mistä hakukoneoptimoinnissa eli SEO:ssa kannattaa lähteä liikkeelle?
Me suosittelemme asiakkaillemme jonkin asteista verkkolöydettävyyden auditointia tai jopa kokonaisvaltaista digianalyysia ennen hakukoneoptimoinnin suunnitelman tekemistä ja toteuttamista. Näin saadaan kuva yrityksen tämänhetkisestä verkkonäkyvyydestä ja siitä, kuinka sitä tulisi lähteä kehittämään. Tulosten pohjalta luodaan hakukoneoptimoinnille strategia, jota lähdetään systemaattisesti toteuttamaan. Hakukoneoptimoinnin suunnitelmaan kuuluu mm. verkkosivuston rakenne-ehdotus ja avainsanakartta, joiden pohjalta sivuston sisältöä kehitetään.
Hakukoneoptimoinnin palveluihimme kuuluvat esimerkiksi:
Kysy lisää hakukoneoptimoinnin palveluistamme!