Looker Studio helpottaa datan esittämistä ja tulkintaa – tiesitkö jo, kuinka monipuolinen tämä markkinoijan edullinen työkalu on?

Googlen tarjoama data- ja analytiikka-alusta tukee erityisesti Googlen työkaluja, mutta ei suinkaan rajoitu niihin.

Kirjoittaja
Valtteri Mikkonen

Valtteri Mikkonen

Digital Lead, Partner

Modernin markkinoinnin keskiössä on nykypäivänä data. Parhaat päätökset perustellaan datapohjaisesti, ja datasta paljastuvat myös markkinointipanostuksen tulokset 1– jos ovat paljastuakseen. Markkinoinnin tarpeisin tätä ”moderniksi öljyksikin” tituleerattua tavaraa kertyy digitaalisessa ympäristössä useista lähteistä. Mutta miten sen saisi helposti saavutettavaan ja tulkittavaan muotoon?

Yksi ratkaisu markkinoijan datantulkintaa helpottamaan on Looker Studio -raportti. Googlen tarjoama data- ja analytiikka-alusta tukee erityisesti Googlen työkaluja, mutta ei suinkaan rajoitu niihin. Digitaalisen markkinoinnin tiiminvetäjämme Valtteri Mikkonen kertoo raportista: mikä se on ja mitkä ovat sen hyödyt niin markkinoinnille kuin johdollekin?

Looker Studio kerää datan useista lähteistä samalle raportille

– Yksinkertaistettuna Looker Studio kerää useista lähteistä peräisin olevan datan yhteen ja samaan, helposti tulkittavaan näkymään, Mikkonen kertoo.

Looker Studio on selainpohjainen työkalu, jonne yrityksen datasta kootaan tarpeiden mukaan kustomoitu raportti. Kuukin ammattilaiset koostavat raportin aina käsityönä asiakkaan tarpeiden mukaan, jolloin raportille saa juuri omalle liiketoiminnalle merkittävät luvut ja tiedot.

Markkinoinnin luvut ilmenevät yhdellä silmäyksellä raportista, jolloin näppituntuma markkinoinnin tilaan säilyy. Myös aikaa säästyy, kun yhden näkymän takaa löytyy kaikki tarvittu tieto.

– Esimerkiksi Google Analytics on käyttöliittymältään aika monimutkainen ja vaatii perehtymistä. Looker Studio on helppo tulkita, ja näyttää monin verroin enemmän tietoa.

Kätevä vinkki voisi olla esimerkiksi Looker Studio -raportin tallentaminen selaimen aloitussivuksi, jolloin aina työpäivän aluksi tulee vilkaisseeksi markkinoinnin lukuja.

Googlen omistama Looker Studio tukee monia erilaisia alustoja

Looker Studio on Googlen palvelu, ja se tukeekin Googlen omia ohjelmistoja, mutta lisämaksusta Looker Studioon on yhdistettävissä myös esimerkiksi Metan mainosalustojen tai analytiikkatyökalu Matomon data.

Looker Studio -raportille voi koota tietoa muun muassa seuraavista:

  • Verkkosivuston analytiikasta (Google Analytics, Matomo)
  • Googlen mainostyökalusta (Google Ads)
  • Sosiaalisen median alustoilta (Meta, LinkedIn, YouTube, TikTok jne.)
  • Googlen yritysprofiilista (Google My Business)
  • Orgaanisesta hakukonenäkyvyydestä ja SEO-työkaluista (Google Search Console, SEMrush, Ahrefs)
  • Muista mainosalustoista (Meta, Linkedin, natiivimainosalustat kuten ReadPeak)
  • Verkkokaupan analytiikka (Shopify, WooCommerce, BigCommerce)
  • Uutiskirjejärjestelmistä (Mailchimp, Omnisend)

Looker Studio -raportti mukautuu ja sopii monenlaisiin tarpeisiin

Nykyhetken datan vertailu menneeseen, kuten edeltävään kuukauteen tai vuoteen on Looker Studio -raportilla helppoa. Näin syntyy parempi ymmärrys siitä, mihin yrityksen markkinoinnin tulokset ovat suuntaamassa, ja esimerkiksi isot poikkeamat tulevat helposti esille, jolloin syytä niihin voi alkaa selvittää helposti.

Mikkonen muistuttaa, että Looker Studion vahvuus on myös, että kaikesta tästä eri lähteistä kootusta datasta voi suoraan raportille laskea tiettyjä avainlukuja. Esimerkiksi johdolle suunnatussa Looker Studio -raportissa voi näyttää koko yhteenlasketun maksettuun mainontaan käytetyn euromäärän halki kanavien, sekä kaikki verkkosivun kautta tulleet tarjouspyyntökyselyt.

Markkinointitiimi taas voi perehtyä madonlukuihin tarkemmin, ja tarkastella markkinoinnin mittareiden kannalta merkittävää tietoa, vaikkapa verkkosivuston sijoitusta Googlen hakukoneessa tai sitä, mistä liikenne sivustolle tulee. Mutta entä, jos ei ole aivan varma, mitä kannattaa mitata ja tarkastella?

– Kuukin asiantuntijat rakentavat raportin aina käsityönä ja auttavat valitsemaan juuri ne oman liiketoiminnan kannalta merkittävät mittarit, Mikkonen vakuuttaa.

Yrityksen digimarkkinoinnin tila tulee katsastettua Looker Studio -raporttia perustettaessa

Looker Studio -raportin perustaminen on helppoa. Kun Kuukin ammattilaiset rakentavat raporttia, samalla tulee Mikkosen mukaan tarkistettua yrityksen digimarkkinoinnin tila. Samalla onkin helppo korjata mahdollisia puutteita ja täydennettyä yrityksen digitaalista läsnäoloa – kuukilaiset auttavat ja neuvovat siinä mielellään.

– Jos esimerkiksi verkkosivun tapahtumia ei ole vielä seurattu analytiikan avulla, autamme käynnistämään sen, täydennämme My Business -tilin tiedot ja muut, Mikkonen kertoo.

Kun markkinoinnin tulokset sitten kertyvät lopulta Looker Studio -raportille, auttaa sekin huomaamaan markkinoinnissa tapahtuvia muutoksia: jos esimerkiksi maksullisen mainonnan kampanja on käynnistetty, mutta liikennettä ei ala kertyä, voi se kieliä virheestä. Kun selkeä ja helposti seurattava raportti kerää tiedot, virheetkin on helpompi huomata ja korjata alkutekijöissään.

– Kaiken kaikkiaan Looker Studio on kätevä apu ja selkeä työkalu, josta on hyötyä markkinoinnin arjessa jatkuvasti, Mikkonen tiivistää.

Tutustu Looker Studion demoraporttiin täältä ja ota yhteyttä, jos tarvitset apua raportoinnin kehittämiseen, datan tulkitsemiseen ja oikeanlaisten mittareiden asettamiseen! Kuuki on luotettava ja kehuttu kumppani – NPS:mme on 89!

Kirjoittaja

Valtteri Mikkonen

Digital Lead, Partner

Valtteri Mikkonen

Ota yhteyttä

Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Ulla Ristkari-Ryynänen

CMO, Founding Partner
+358 40 172 2665
ulla.ristkari@kuuki.fi

Ulla Ristkari-Ryynänen

Tutustu myös näihin

Kaikki artikkelit

Verkkosivun hiilijalanjälki haltuun – kuinka laskea ja vähentää päästöjä? 

BDO Suomi: Hakukone­­mainonnasta strategiseksi kumppanuudeksi – yhteistyö Kuukin kanssa miltei tuplasi verkkosivu­­liikenteen

Rakennusliike U. Lipsanen Oy: Sosiaalisen median ymmärrys lisääntyi ja yrityksen tunnettuus kasvoi

Asiakastyytyväisyytemme on huippuluokkaa, Kuukin NPS on 89

Ota yhteyttä