Linkkien merkitys ei ole hävinnyt minnekään – päinvastoin
Linkeistä pitäisi ajatella, että ne ovat kuin tien viittoja, jotka ohjaavat verkkosivustollesi. Mitä enemmän linkkejä osoittaa sivustosi suuntaan, sen todennäköisemmin hakukonerobotit ja verkkosivukävijät löytävät sivustosi. Verkkosivusto, jolle johtaa vain vähän linkkejä sisään tai poispäin, on kuin autiomaata, jota ei vielä ole kartoitettu ja minne vain harvat löytävät.
Minkälaiset linkit ovat hyviä linkkejä?
Linkityksen tyypillä on myös merkitystä. Ei ole aivan sama mistä linkki sivustollesi johtaa tai minne itse ohjaat sivustoltasi. Laatu korvaa määrää, ainakin jonkin verran. Kaikki linkit eivät ole hakukoneiden silmissä samanarvoisia. Google antaa joitain sivustojen pisteytys- tai rankkauskriteereitä julki kaikkien nähtävillä olevissa Google Patents Ranking documents -asiakirjoissa. Nyrkkisääntönä kannattaa pitää, ettei hanki linkityksiä epäilyttäviltä sivuilta tai johda itse sellaisille. Arvokkaita linkkejä ovat mm.
- omaan liiketoimintaan liittyvien sivujen
- mediasivustojen
- julkishallinnon ja viranomaissivustojen linkitykset.
Mille asioille Google antaa arvoa linkeissä?
Sivustolle johtavien ja poislähtevien linkitysten eri elementtien arvoista on paljon väittelyä SEO-piireissä, ja Googlen omat ilmoitukset jättävät myös paljon tulkinnan varaan. Paljon hakukonenäkyvyyden kehittämistä tehneenä ja kouluttaneena, voin kuitenkin varmistaa sen, että kaikki linkit eivät ole samanarvoisia. Myös Google nostaa erilaisia arvotus asioita esiin myös Google Patents Ranking -asiakirjan osassaan, joka käsittelee käyttäjien käyttäytymistä sivustoilla (Ranking documents based on user behavior an/or feature data). Tässä muutama Googlen nostama linkin arvoon vaikuttava asia, joita linkkeihin erikoistunut SEO-asiantuntijaorganisaatio SEO PowerSuite listasi:
- linkin ankkuritekstin koolla on merkitystä
- linkin sijainnilla on merkitystä, niin sivulla yleensä kuin esimerkiksi luettelossa
- fontin värillä ja erilaisilla muotoiluilla, attribuuteilla, kuten kursivoinnilla ja vahvennuksella on merkitystä linkin tyypillä on merkitystä (kuva, teksti jne.).
Linkin sivusijainnin merkityksen vahvisti Googlen asiantuntija John Mueller eräässä Google Hangouts -keskustelussa.
Kansainvälisestikin huomioidut pitkän linjan SEO-asiantuntijat, kuten Bill Slawski, Rand Fishkin, ovat myös vahvistaneet, että mitä korkeammalla sijainnilla linkki on sivulla, sen merkityksellisempi se on ja sitä enemmän arvoa se antaa sivuille, joihin sen linkittää. Tästä puhutaan myös ”linkkimehuna”, jota siirretään toisille sivustoille.
Kannattaa huomioida, että jos sivulta useampi linkki osoittaa samaan URLiin niin Google huomaa kyllä ne kaikki, mutta vain sivun HTML-koodin ensimmäisellä linkillä on merkitystä niin linkin arvon siirtämisessä linkitettävälle sivustolle.
Miten linkkejä sitten kannattaa tehdä tai hankkia omalle sivustolleen?
Tässä muutama vinkki hyvien linkkien muodostamiseen:
- Google Patentsien ohjeistuksen mukaisesti, sijoita tärkeimmät sisällössä esiintyvät linkit mahdollisimman korkealla body-tekstiin tai ensimmäiseksi luetteloon.
- Varmista, että sivut, joilla johtaa tärkeitä linkkejä, eivät ole rikki. Sivuston rikkinäiset sivut voi tarkistaa ilmaiseksi esimerkiksi Google Search Consolen tai SEOprofiler-työkalun avulla.
- Tarkista, että kaikki sivustosi (tärkeät) sivut indeksoituvat oikein hakukoneen silmissä. Tämänkin voi tarkistaa Search Consolen tai SEOprofilen kautta.
Seuraavassa blogissa käsittelen kuvalinkkien merkitystä hakukoneoptimoinnissa.