Kuten taannoin ilmestyneessä blogipostauksessamme käsiteltiin, on sähköpostimarkkinointi yksi tehokkaimmista markkinoinnin keinoista, kun tarkastellaan toimenpiteen hintaa suhteessa tuottoon. Siksi se on myös paljon käytetty keino kuluttajamarkkinassa. Erityisesti jotkut verkkokaupat hallitsevat mainiosti digitaalisen asiakaspalvelun ja asiakkaan sitouttamisen sähköpostimarkkinoinnillaan. Onneksi asiakkaita voi sitouttaa sähköpostimarkkinoinnin avulla myös ilman, että myy tuotteita verkkokaupassa.
Tässä blogissa käsitellään B2C-sähköpostimarkkinoinnin kikkoja ja hyväksi havaittuja keinoja. Vaikka esimerkeissä korostuukin B2C-puoli, myös B2B-markkinoijat saattavat löytää jutusta tekemiseensä uutta virtaa. Myös markkinoinnin automaatio nostetaan esiin, sillä sen avulla saa sähköpostimarkkinointiin uutta potkua. Poimi vinkit talteen jutusta ja yllätä asiakkaasi positiivisesti myös meilin välityksellä!
Tee tehokasta ja puhuttelevaa sähköpostimarkkinointia – sonnustaudu asiakkaan saappaisiin
Sähköpostimarkkinoinnin suunnittelussa kannattaa aina aloittaa siitä, että kuvittelee itsensä lukijan saappaisiin. Jos tiedät, kuka kirjeen vastaanottaa ja tunnet muutenkin kohderyhmäsi hyvin, on sinun helpompi suunnitella sellaista sisältöä, joka kiinnostaa lukijaa aidosti.
Tässä kannattaa hyödyntää myös asiakaspolkuajattelua – kiinnostaako juuri kalliin maastopyörän hankkinutta uusimmat pyörätarjoukset maahantuojalta? Vai voisiko häntä palvella paremmin esimerkiksi huolto-ohjeilla, lisävarustealennuksella tai vinkeillä parhaista maastopyöräreiteistä lähialueella?
Toisinaan yrityksillä on paha tapa viestiä turhan ”itsekeskeisesti”. Lukijaa puhuttelee useimmiten selkeä viesti, jossa kerrotaan, miten uutinen vaikuttaa häneen asiakkaana ja kuluttajana. Mieti siis kirjoittaessa, miksi viestisi pitäisi kiinnostaa asiakasta ja mikä on hänen näkökulmansa ja ostoprosessinsa kannalta keskeisin seikka, josta yrityksesi kannattaisi viestiä. Asiakkaan kannalta relevanttikin teema saattaakin muuttua puisevaksi, kun asia verhotaan yrityksen prosesseihin ja jargoniin.
Automaatiolla kustomoidumpaa sisältöä sähköpostimarkkinointiin
Uutiskirjeen tilaajalta voi tilaamisen yhteydessä tiedustella, millaisista teemoista hän on kiinnostunut vastaanottamaan viestejä. Monikin saattaa kerätä tällaisia tietoja, mutta ei lopulta välttämättä hyödynnä tietoa laisinkaan sähköpostimarkkinoinnissaan. Pahimmillaan tämä voi olla jopa brändiriski: jos kysyt, onko tilaaja kiinnostunut kasvis- vai liharuokaresepteistä, mutta lähetät kaikille samat grillikauden lihareseptit valinnasta huolimatta, saattavat kirjeen tilanneet kasvisruokailijat pitää tätä aikamoisena hutina.
Markkinoinnin automaation, kuten automaatiotyökalu HubSpotin, avulla voit luoda sähköpostiviesteihin sisältöjä, jotka vaihtelevat kuluttajan valinnan mukaan. Tai vaihtoehtoisesti voit luoda eri teemoista kiinnostuneille kokonaan omat kirjeensä. Keräsitpä tietoa tilaajan kiinnostuksesta tai et, joka tapauksessa sisällön pitäisi vastata odotuksiin. Jos lukijalle luvataan ”erikoistarjouksia” tai muita etuja, täytyy tämä lupaus lunastaa, jos mielii pitää tilaajat listoillaan myös vastaisuudessa.
Automaatio kulkee asiakkaan käsipuolessa ostopolulla
Markkinoinnin automaatiolla voit kustomoinnin lisäksi luoda muutakin asiakasta opastavaa ja palvelevaa sisältöä, joka parhaimmillaan toimii ”kuin ajatus”. Useimmiten automaatiota hyödynnetään verkkokaupoissa, mutta esimerkiksi myös oppaan ladanneelle tai yrityksen palveluita hyödyntäneelle kannattaa kohdistaa sisältöä syventävää ja asiakkaan kysymyksiin vastaavaa markkinoinnin automaatiota.
Viimeistellyn asiakaskokemuksen voisi tarjota esimerkiksi se, että kampaajalla hiuksensa värjännyt saisi ohjeet värin optimaalisen pysyvyyden takaavaan hoitoon. Tai se, että hieroja-ajan jälkeen sähköpostissa neuvottaisiin muutama palautumista edistävä ja aineenvaihduntaa vilkastava venyttelyliike. Automaatiolla voisi myös muistuttaa uuden ajan varaamisesta, jos se jäi aiemmin tekemättä.
Erotu eduksesi sähköpostimarkkinoinnin taialla!
Kaiken kaikkiaan sähköpostimarkkinointi ja markkinoinnin automaatio mahdollistavat parhaimmillaan massasta poikkeavan, ilahduttavan tai hyödyllisen sekä mieleenpainuvan asiakaskokemuksen. Tyytyväinen asiakas palaa yrityksen tuotteiden tai palveluiden pariin jatkossakin, suosittelee yritystä tutuilleen ja on sitoutunut – mikäs sen parempaa.
Huolella mietitty ja laadittu sähköpostimarkkinoinnin automaatio on helppo ylläpitää ja osaava kumppani tukee mielellään toimivan kokonaisuuden suunnittelussa. Suomessa erityisesti pk-sektorilla – ja miksei muuallakin – on helppo erottua massasta edukseen pienellä automaation taialla – tehdäänkö yhdessä teille myyvää ja asiakasta aidosti hyödyttävää sähköpostimarkkinointia?
Lue myös muut sähköpostimarkkinointia käsittelevät blogipostauksemme:
Onko sähköpostimarkkinointi kuollut? Lue, miten saat uutiskirjemarkkinoinnista täyden hyödyn irti
Sähköpostimarkkinointivinkit B2B-ostoprosessiin – auta ostajaa automaatiolla!