B2B-sisältö­­­markkinoinnin mittarit: tehoa ja tuloksia

Oikeiden mittareiden avulla voidaan seurata ja parantaa sisältömarkkinoinnin tuloksia jatkuvasti.

Ulla Ristkari-Ryynänen

KIRJOITTAJA
Ulla Ristkari-Ryynänen
CMO, Founding Partner

Sisältömarkkinointi B2B-ympäristössä voi olla erityisen haastavaa, sillä sisällöllä voi olla useita tavoitteita, jotka vaihtelevat yksittäisten julkaisujen välillä. Oikeiden mittareiden valinta ja seuranta ovat keskeisiä askelia tuloksellisen sisältöstrategian luomisessa.

Tässä kaksi eri tavoitteista LinkedIn-julkaisua. Toisessa tavoitteena kertoa Kuukin spesifistä palvelusta asiantuntijakirjoituksen kautta. Toisessa sama palvelu esillä, mutta viestin kärki enemmän mainosmainen ja suora liidinhankinnan keino:

Alle on listattu tärkeimpiä B2B-sisältömarkkinoinnin mittareita, joiden avulla voidaan optimoida sisältöjä tavoitteiden saavuttamiseksi. Jokaisen mittarin yhteyteen on listattu myös optimointitoimenpiteitä ja seurattavia asioita niiden kehittymiseksi.

1. Näyttökerrat ja kattavuus: Seuraa, kuinka moni käyttäjä näkee sisältösi. Mitä enemmän näyttökertoja, sitä laajemmin sisältösi leviää. 

Paranna näyttökertoja: Tarkkaile parhaiten suoriutuvia sisältöjä ja selvitä, miksi ne resonoivat yleisön kanssa. Voit luoda jatko-osia suosituimmille sisällöille tai hyödyntää samoja ominaisuuksia uusissa julkaisuissa. Kannusta työntekijöitä jakamaan ja kommentoimaan sisältöä sekä vastaamaan nopeasti kommentointiin tai uudelleenjakoihin.

2. Klikkiprosentti (CTR): Mittaa, kuinka moni käyttäjä klikkaa sisältöäsi nähdessään sen hakutuloksissa tai sosiaalisen median syötteessä.

Kehitä klikkiprosenttia: Muokkaa sisältöä tai kehitä houkuttelevampia otsikoita ja tilastoja, jotka kiinnittävät käyttäjän huomion ja houkuttelevat klikkaamaan.

3. Konversioprosentti: Mittaa, kuinka moni käyttäjä tekee halutun toimenpiteen, kuten täyttää lomakkeen tai ottaa yhteyttä myyntitiimiin.

Kasvata konversioprosenttia: Selkeytä seuraavia askelia ja tarjoa houkuttelevia syitä toimia heti sisällön lukemisen jälkeen.

4. Sivulla käytetty aika: Seuraa, kuinka kauan käyttäjät viipyvät sisällön parissa. Tämä indikaattori kertoo, kuinka hyvin sisältösi sitouttaa yleisöä.

Kasvata sivuvierailun aikaa: Varmista, että sisältö vastaa käyttäjien tarpeisiin nopeasti tai auttaa heitä löytämään etsimänsä tiedon nopeasti.

5. Sosiaalisen median sitoutumisprosentti: Mittaa sosiaalisen median käyttäjien sitoutumista, kuten tykkäyksiä, jakoja ja kommentteja.

Paranna sitoutumisprosenttia: Kannusta työntekijöitä jakamaan sisältöä, käytä brändin mukaisia, mutta toimialan muista toimijoista ja perusvirrasta poikkeavia kuvia ja kysy kysymyksiä aktivoidaksesi yleisöä.

6. Avainsanojen sijoitukset ja orgaaninen liikenne (SEO): Seuraa, kuinka hyvin sisältösi sijoittuu hakukoneiden tulossivuilla.

Paranna avainsanojen sijoituksia: Hyödynnä SEO-optimoitua sisältöä, käytä avainsanoja otsikoissa ja metakuvauksissa, vältä ”keyword stuffingia” eli avainsanojen ylioptimointia ja hanki arvokkaita linkityksiä sisältöösi.

Oikeiden mittareiden avulla voidaan seurata ja parantaa sisältömarkkinoinnin tuloksia jatkuvasti.

Jos tarvitset apua sisältömarkkinoinnin mittareiden seurannassa tai haluat kehittää strategiaasi, ota meihin yhteyttä. Autamme mielellämme parantamaan markkinoinnin tehokkuutta ja saavuttamaan tavoitteet!


Kirjoituksen inspiraationa toimi LinkedInin blogikirjoitus ”Use These B2B Content Marketing Metrics to Track and Improve Results” .

Ota yhteyttä

Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Yhteystiedot

Ulla Ristkari-Ryynänen

CMO, Founding Partner
+358 40 172 2665
ulla.ristkari@kuuki.fi

Ulla Ristkari-Ryynänen
Ota yhteyttä