Black Friday tulee – lähteäkö mukaan villitykseen vai ei?

Black Friday -alennusmyyntipäivä sijoittuu aina kiitospäivän jälkeiseen perjantaihin. Tänä vuonna Black Fridaytä vietetään 29.11.

Roosa Heinonen

KIRJOITTAJA
Roosa Heinonen
Copywriter

Kuluttajamarkkinoinnin puolella Black Friday -ilmiö on nostanut päätään myös Suomessa. Yhdysvalloista muualle maailmaan rantautunut kiitospäivän jälkeisen perjantain ostotapahtuma herättää tunteita – niin ostohurmosta kuin periaatteellista vastustustakin. Jotkut yritykset ovat julkisesti ilmoittaneet jättävänsä tämän ostojuhlan väliin. Näihin lukeutuvat esimerkiksi vastuullisuusteoillaan nimeä kerännyt ulkoiluvaatebrändi Patagonia ja kotimainen Makia, joka on aikoinaan muun muassa sulkenut liikkeensä kyseisenä päivänä. Lisäksi Luontoliitto juhlistaa kansallista Älä osta mitään -päivää nykyään Black Fridaynä.

Mitä tästä kulutusjuhlan huipentumasta täytyisi ajatella? Entä miten B2B-yritysten kannattaa ottaa Black Friday huomioon?

Valitse strategisesti, miten suhtaudut Black Friday -ostospäivään

Nykyajassa yritykset luovivat monenlaisten arvovalintojen ja vastuullisuuskysymysten ristiaallokossa. Siksi jokaisen B2C-yrityksen olisi hyvä muodostaa arvojensa pohjalta selkeä kanta Black Fridayn viettoon ja seisoa sen takana, oli päätös mikä hyvänsä. Jos yritys tuntee asiakkaansa ja kohderyhmänsä, se varmasti tietää, pureeko kuluttajiin tarjousmainonta vai selkeä kannanotto alepäivää vastaan.

Jos Black Fridayn haluaa jättää väliin, voi olla hyvä perustella, miksi niin tekee. Osa kuluttajista saattaa olettaa alennuksia ja pettyä, kun niitä ei olekaan tiedossa. Toisaalta samalla on hyvä sauma tuoda esiin omaa vastuullisuusajatteluaan ja arvojaan. Usea kotimainen toimija on Black Fridayn yhteydessä tuonut esille esimerkiksi suomalaisen työn arvoa. Esimerkiksi tamperelainen Sidoste-sukka nosti vuonna 2020 hintojaan huimat 50 prosenttia ja lahjoitti Black Fridayn myyntituotot hyväntekeväisyyteen.

Black Friday voi nostaa digimarkkinoinnin hintoja kaikille

Jos ostosjuhlaan haluaa osallistua, kannattaa sitäkin mainostaa ja oma strategia miettiä hyvin. Miten näymme ja kuulumme hurjan kilpailtuna ajankohtana ja mikä kiinnostaa asiakkaitamme? Kuluttaja- ja kanavaymmärrys on tässä erityisen tärkeää, samoin kuin pitkäjänteinen työ menestyksen eteen.

Myös B2B-yritysten kannattaa havahtua Black Fridayn aikoihin tarkastelemaan markkinointiaan: mainonnan hinta saattaa nousta yllättäen kovaksikin, kun kilpailua on paljon. Voi olla hyvä pohtia erityisen tarkkaan missä medioissa mainostaa Black Fridayn aikaan, millä tavoitteilla ja kuinka suurilla budjeteilla.

Toisaalta mainostajan kannattaa pitää silmät auki niin ikään tarjouksien näkökulmasta: myös mainostilaa myyvät tahot saattavat järjestää Black Friday -kampanjoita, jotka oikeuttavat vaikkapa ilmaiseen mainosrahaan, kun alustalla mainostamiseen on käyttänyt tietyn summan rahaa.

Kuluttajien Black Friday -budjetti tänä vuonna laskemaan päin

Epävarmalla taloustilanteella lienee näppinsä pelissä, kun kuluttajat suunnittelevat tämän vuoden budjettejaan. Hintaoppaan teettämässä kyselytutkimuksessa selvisi, että suomalaisten Black Friday -budjetti on reilut 9 % pienempi kuin edellisvuonna. Suunnitelmissa suomalaisilla on kuluttaa 29.11. keskimäärin 250 euroa ostoksiin.

Black Friday -myynnissä kilpailu on kovaa ja esimerkiksi vaatteita ja kodinteknologiaa myyvät yritykset panostavat näyttävään kampanjointiin saadakseen kuluttajat astumaan ovestaan sisään tai surffailemaan verkkokauppaan. Toisinaan on uutisoitu Black Friday -”tarjouksista” jotka eivät ole lopulta olleet normaalihintoja kummemmat. Tovi sitten voimaan on kuitenkin tullut lainsäädäntö, jonka mukaan kauppiaan täytyy ilmoittaa tarjoustuotteen alin hinta edellisen 30 päivän ajalta.

Lainsäädäntö lienee osaltaan hillinnyt lumehintoja, mutta miltei 60 prosenttia Hintaoppaan kyselyyn vastanneista ei luota Black Friday -alennusten todenmukaisuuteen lainkaan tai juurikaan. Hintaopas varoittaakin kauppojen taktiikasta nostaa hintoja hetkeksi ennen alennusta, jotta hinta vaikuttaisi alennukselta, vaikkei sitä todellisuudessa olisikaan.

Olipa oma tai yrityksesi suhtautuminen Black Friday -hulinaan mikä hyvänsä, on sen vaikutus hyvä ottaa huomioon omaa markkinointia suunnitellessa. Jos mainonta tuottaa päänvaivaa, tai haluat kuulla lisää esimerkiksi yhteistyökumppaniemme tarjoamista Black Friday -mainostarjouksista, ota yhteyttä Kuukin asiantuntijoihin!

Ota yhteyttä

Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Yhteystiedot

Ulla Ristkari-Ryynänen

CMO, Founding Partner
+358 40 172 2665
ulla.ristkari@kuuki.fi

Ulla Ristkari-Ryynänen
Ota yhteyttä