Google My Business: Maksutonta näkyvyyttä yrityksellesi 

Oletko ottanut haltuun Googlen My Business -työkalun? Monilta tämä maksuton ja helppokäyttöinen Googlen työkalu jää hyödyntämättä. 

Ulla Ristkari-Ryynänen

KIRJOITTAJA
Ulla Ristkari-Ryynänen
CMO, Founding Partner

Oletko ottanut haltuun Googlen My Business -työkalun? Monilta tämä maksuton ja helppokäyttöinen Googlen työkalu jää hyödyntämättä. 

Vahvan verkkonäkyvyyden luominen on elintärkeää jokaiselle yritykselle. Google My Business (GMB) on monipuolinen työkalu, joka voi antaa yrityksellesi kilpailuetua. Lukuisista hyödyistään huolimatta GMB on jäänyt monilla unholaan tai kokonaan haltuun ottamatta. Tämä voi olla merkittävä brändillinen riski ja kaupallisen potentiaalin hyödyntämättä jättäminen. 

Alla kerron tarkemmin, mitä hyötyjä Googlen My Business -tilin avulla voit saada. 


1. Parantunut näkyvyys: 

GMB auttaa yritystäsi erottumaan paikallisissa hakutuloksissa. Tarjoamalla tarkkaa ja ajantasaista tietoa yrityksestäsi varmistat, että potentiaaliset asiakkaat löytävät yrityksesi helposti. Työkalun paikallista näkyvyyttä tukeva optimointi auttaa parantamaan sijoitustasi Googlen haussa. Tämä korostuu erityisesti silloin, kun haun tekijän sijainnilla on merkitystä, kuten esimerkiksi haettaessa tietoa lähellä olevista palveluista tai paikoista. 


2. Kustannustehokas markkinointi: 

Yksi GMB:n parhaista ominaisuuksista on, että sen käyttöönotto ja päivittäminen on täysin ilmaista! Voit luoda ja hallinnoida yritysprofiiliasi ilman kustannuksia. Tämä on houkutteleva vaihtoehto kaikille yrityksille, mutta erityisesti niille, joilla on rajalliset markkinointibudjetit.


3. Sosiaalisen median linkitys: 

Googlen My Business mahdollistaa nyt sosiaalisen median tilien linkittämisen suoraan GMB-profiiliin. Tämän linkityksen avulla saat saumattoman yhteyden GMB-listauksesi ja sosiaalisen median läsnäolosi välille, luoden yhtenäisen ja osallistavan online-brändikuvan.


4. Linkitykset (backlinks):

Linkityksistä puheenollen, Googlen My Business -profiilin avulla voit luoda linkityksiä verkkosivuillesi. Laadukkaat linkitykset (backlinks) ovat tärkeitä hakukoneoptimoinnissa (SEO).


5. Vahvistunut brändikuva: 

Tarkat ja ajantasaiset tiedot GMB-profiilissasi tehostavat brändisi uskottavuutta ja luotettavuutta. Asiakkaat luottavat yrityksiin, joilla on ajantasaiset tiedot, ja jotka vastaavat aktiivisesti esimerkiksi GMB-profiiliin tulleisiin kysymyksiin. 

GMB saattaa olla myös ensimmäinen paikka, jossa potentiaalinen asiakas kohtaa brändisi. Entä jos tiedot eivät olekaan ajan tasalla, tai yrityksen tiedoissa lukee, että toiminta on lopetettu? 

Tämä voi vaikuttaa merkittävästi käsitykseen brändistä ja yrityksestä. Myös yhteydenoton tapahtuminen voi vaarantua tai jos kyseessä on liike tai ravintola, niin asiakas saattaa jättää tulematta väärien tietojen vuoksi. Tämä on suoraan menetettyä kauppaa yrityksellesi.


6. Sujuva käyttäjäkokemus: 

Googlen My Business -työkalua on vaivaton käyttää ja käyttöliittymä on melko intuitiivinen. Yritystietotiliin voi lisätä erilaisia tietoja, kuten yrityksesi aukioloajat, valokuvat ja kuvaukset. Eri osioissa on myös hyvin ohjeistettu tieto-osioiden täyttöä ja käyttämistä.  

Kun GMB-yritystietotili on täydennetty hyvin, se tarjoaa potentiaalisille asiakkaille kattavan esitietopläjäyksen yrityksestäsi. Tämä tekee myös haun tekijän käyttäjäkokemuksesta mukavan ja auttaa asiakkaita tekemään tietoon perustuvia päätöksiä kuten esimerkiksi vierailu tai yhteydenotto yritykseesi. 


7. Hyödyt Google-mainonnassa: 

Hakusanamainonnassa maksat lähtökohtaisesti vain tuloksista. Siksi sisällön suunnittelulla ja sillä, miltä mainoksesi näyttävät hakutulossivulla on iso merkitys. Yhdistämällä Googlen My Business -tilisi hakusanamainontaan saatat saada enemmän pinta-alaa mainoksellesi, isomman vastaavuuden hakukyselyyn ja todennäköisemmin potentiaalisilta ihmisiltä klikkejä (korkeampi CTR, alhaisempi hinta, enemmän konversioita!).


8. Analytiikka ja tietojenhankinta: 

GMB tarjoaa arvokasta tietoa siitä, miten käyttäjät löytävät yrityksesi hakukoneesta ja vuorovaikuttavat yritystietoprofiilisi kanssa. Työkalun omasta analytiikasta näkee esimerkiksi, kuinka usein yritystäsi katsotaan, millä hakutermeillä se nousee näkyviin ja miten asiakkaasi kokevat yrityksesi (arvostelut). Näiden tietojen perusteella voit hienosäätää esimerkiksi asiakaspalvelua tai digimarkkinointistrategiaasi (SEO).  

Jos sinulla ei ole hallinnointioikeutta Google My Business –tiliisi tai tiliä ei ole vielä olemassa, voimme auttaa sen käyttöönotossa ja omistajan oikeuksien saamisessa / palauttamisessa.


Google My Business osaksi jokaisen yrityksen digistrategiaa

Yhteenvetona voi todeta, että Google My Business on voimakas työkalu, joka tarjoaa lukuisia etuja yrityksille. Se parantaa näkyvyyttä ja hakukonelöydettävyyttä, on kustannustehokas, linkittyy sosiaaliseen mediaan ja vahvistaa brändikuvaa. GMB näyttelee myös keskeistä roolia paikallisessa hakukoneoptimoinnissa ja sen avulla yrityksesi on eturintamassa paikallisissa hakutuloksissa.  

GMB on olennainen työkalu jokaiselle yritykselle, joka tavoittelee menestystä digitaalisessa maailmassa. Oletko jo valjastanut käyttöösi kaiken hyödyn, jota Google My Business tarjoaa? Jos tarvitset apua käyttöönotossa tai työkalun paremmassa hyödyntämisessä omassa markkinoinnissasi, autan mielelläni.  


Ota yhteyttä

Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Yhteystiedot

Ulla Ristkari-Ryynänen

CMO, Founding Partner
+358 40 172 2665
ulla.ristkari@kuuki.fi

Ulla Ristkari-Ryynänen
Ota yhteyttä