Google tekee muutaman kerran vuodessa merkittäviä päivityksiä Google-haun hakualgoritmiin, joka päättää hakutuloksiisi nousevat sivut ja niiden järjestyksen ja koko hakusysteemiin. Nyt kyseinen Core Update tehtiin 15. elokuuta, ja se tulee vaikuttamaan hakutuloksiin vielä pitkään. Päivitys saatiin valmiiksi 3. syyskuuta.
Uusin päivitys on suunniteltu jatkamaan Googlen työtä hakutulosten laadun parantamiseksi. Se on siis jatkoa pari vuotta sitten julkaistulle hyödyllisen sisällön (helpful content) päivitykselle.
Kyseessä oli suuri algoritmipäivitys, joka kohdistui Googlen mukaan ”sisältöön, joka näyttää olevan ensisijaisesti luotu hyvän sijoituksen saavuttamiseksi hakukoneissa sen sijaan, että se auttaisi tai informoi ihmisiä.”
Päivityksen jälkeen hakutuloksissa pyritään näyttämään enemmän sisältöä, jota ihmiset pitävät aidosti hyödyllisenä, ja vähemmän niin sanottua SEO-sisältöä, joka on luotu vain toimimaan hyvin Googlen haussa.
– Uusin algoritmipäivitys noudattaa Googlen ydinajatusta, josta olemme puhuneet SEO-koulutuksissamme jo useita vuosia: Lähtökohtaisesti hakukoneissa pärjäävät pitkäkestoisesti todennäköisimmin sivut, jotka tarjoavat käyttäjiä kiinnostavaa sisältöä, kuin ne, joissa keskitytään löytämään ”porsaanreikiä” algoritmissa, teknologiajohtaja Tomi Kaitarinne sanoo.
– Tärkeintä on aina kirjoittaa ihmiselle eikä hakukoneelle. Välillä törmää myös ajatukseen SEO-tekemisestä projektina, kyse on kuitenkin jatkuvasta kehittämisestä ja ylläpitämisestä, asiakkuus- ja markkinointijohtaja Ulla Ristkari-Ryynänen painottaa.
Ulla ja Tomi ovat Kuukin hakukoneoptimoinnin pääkouluttajat. Voit lukea koulutuksistamme tarkemmin Koulutus-sivultamme.
Googlen haku huomioi myös hakuhistoriasi ja mieltymyksesi
Uusimman päivityksen myötä Google pyrkii siihen, mihin sen jättiasema hakukonemarkkinoilla nojaa kaikkinensa: antamaan etsijälle parhaiten hakua vastannut hakutulos. Maailmanlaajuinen Internet muuttuu alati ja sen sisältömäärä kasvaa koko ajan. Googlen bisneksen ytimessä on auttaa löytämään juuri käyttäjän hakua vastaava sisältö verkosta. Koska haemme Googlesta niin paljon tietoa, tämä tarkoittaa myös sitä, että Google tuntee tarpeemme ja osaa yhdistää hakuhistoriaa tekemiimme kyselyihin ja soveltaa niihin myös mieltymyksiäsi. Toki tämä edellyttää, että käytät Googlea kirjautuneena.
Hakukoneissa menestymiseen ei ole yhtä kikkakolmosta, vaan se vaatii monipuolista ja juuri sinun bisnestäsi hyödyttävän tiedon julkaisemista.
Kuten aina, Google pyrkii auttamaan ihmisiä löytämään verkosta korkealaatuisia sivuja ja sisältöjä, olivatpa ne kuinka pienillä sivustoilla tahansa. Uusimman Core Updaten tarkoituksena onkin vastata myös Googlen saamaan palautteeseen pieniltä sisällöntuottajilta.
Pudotus hakutuloksissa vaatii kokonaisuuden ymmärtämistä
On hyvin todennäköistä, että verkkosivujesi sijoittuminen Googlen hakutuloksiin ei ole muuttunut merkittävästi päivityksen myötä. SEO-asioihin keskittyneen Search Engine Land -verkkojulkaisun mukaan kolmannes käyttäjistä ei ole huomannut mitään vaikutuksia, 44 prosenttia kertoi liikenteen pudonneen ja 27 prosenttia kertoi liikenteen lisääntyneen.
Jos muutoksia on tapahtunut paljon ja sivustosi on tippunut kymmeniä sijoituksia, voit yrittää muuttaa tilannetta.
Google on julkaissut sivuillaan ohjeet, kuinka toimia, jos sivusi on merkittävästi pudonnut ydinpäivityksen jälkeen hakutuloksissa: tärkeimmät niistä ovat, että
- tarkastelet sivustosi sijoittumista vasta päivityksen päättymisen jälkeen,
- teet tarkastelusi Search Consolessa,
- olet aidosti objektiivinen.
Tässäkin on monta sudenkuoppaa: päivämäärien vertailu ei välttämättä ole järkevää, jos bisneksesi on kovin sesonkipainotteista. Lisäksi tulee ymmärtää myös ulkopuolista maailmaa, joka vaikuttaa merkittävästi tehtyihin hakuihin. Suomessa esimerkiksi haetaan innokkaasti koulureppuja noin viikon ajan elokuussa , muina vuodenaikoina niitä haetaan vähemmän.
Muista, että jos päädyt tekemään sivustosi sisältöön muutoksia, osa niistä voi vaikuttaa hakutuloksiin jo muutamassa päivässä, mutta voi myös kestää useita kuukausia, ennen kuin Googlen järjestelmä oppii, että sivustollasi on hyödyllistä, luotettavaa ja käyttäjäkeskeistä sisältöä. Lisää hyviä ohjeita sisällön kehittämiseen löydät Google Search Centralista.
Jos on kulunut useita kuukausia eikä muutoksia ole vielä näkynyt, se voi tarkoittaa, että sinun on odotettava seuraavaan suurempaan päivitykseen asti, että muutokset olisivat mahdollisia.
Tarvitsetko SEO-asiantuntijan apua?
Mikäli tarvitset apua sivustosi tai verkkokauppasi löydettävyyden kanssa, saat meiltä ajankohtaista osaamista erilaisissa SEO-asioissa!