Ilman hakukonemarkkinointia yrityksesi ei ole olemassa – lue vinkit, joilla pääset alkuun 

Google-näkyvyyden parantaminen vaatii pitkäjänteistä hakukoneoptimointia ja tehokasta hakusanamainontaa.

Roosa Heinonen

KIRJOITTAJA
Roosa Heinonen
Copywriter

Hakukoneet – pääasiassa Google – toimivat leijonanosalle verkon käyttäjistä ponnahduslautana muille sivuille. Hakeepa asiakas Googlesta tietoa, etsii uusia talvikenkiä tai käyttääpä hän sitä päästäkseen haluamalleen verkkosivulle, on hyvän Google-näkyvyyden merkitys palveluiden ja tuotteiden tarjoajalle kiistaton – tai ainakin pitäisi olla. Miten saavuttaa kärkiasema Googlessa, ja onko se ylipäätään mahdollista?

Vaikka verkkonäkyvyys ei ole kaikki kaikessa, on se iso tekijä nykypäivänä. Monelle nopea googlaus on ensisijainen keino hakea tietoa, ja etenkin pienyritykselle voi olla iso asia, että firman aukioloajat, verkkosivut, osoite ja muut tiedot löytyvät helposti Google My Business -palvelusta. Abstraktimpia ja pidemmän myyntisyklin tuotteita myyvä B2B-yrityskin haluaa löytyä Googlesta oikeilla hakusanoilla – näin se jää mieleen ja jättää muistijäljen, vaikkei googlaaja vielä olisi ostohousuihin sonnustautunutkaan.

SEO ja SEA ovat molemmat osa hakukonemarkkinointia

Google-näkyvyys muodostuu kahdesta peruspilarista: erikseen ostetusta hakukonemainonnan tarjoamasta näkyvyydestä sekä sisällön laadulla ansaitusta hakukoneoptimoinnin tarjoamasta näkyvyydestä. Ensimmäiseen viitataan englanniksi termillä SEA, search engine advertising ja jälkimmäiseen termillä SEO, search engine optimization. Yhdessä nämä muodostavat hakukonemarkkinoinnin (SEM, search engine marketing) kokonaisuuden, jonka osasia ansiokkaasti tasapainotteleva markkinoija menestyy hakukonenäkyvyyden saralla.

Hakukonemarkkinoinnissa SEA ja SEO kulkevat käsi kädessä, mutta ovat luonteeltaan erilaisia. Toinen on maksettua näkyvyyttä ja toinen ansaittua löydettävyyttä. Voimakkaasti kilpailtujen hakusanojen (kuten esimerkiksi ”renkaidenvaihto” ja ”pikkujoulut yrityksille”) kohdalla pelkkä hakukonemainonta voi olla sangen tyyristä, mutta yhdistettynä pitkäjänteiseen SEO-tekemiseen teeman sisällä voidaan päästä kustannustehokkaisiin tuloksiin.

Molemmat vaativat pitkäjänteistä työtä, kehittämistä ja optimointia. Etenkin hakukoneoptimoinnissa pikavoittoja on vain harvoin tarjolla, ja näin ollen taktisella ja hyvin suunnitellulla hakusanamainonnalla voidaan kuitenkin tukea luonnollista löydettävyyttä hakukoneessa. Siksi näiden kahden konsensus onkin äärimmäisen tärkeää.

Lue, miten onnistuimme Autosalvan hakukonemarkkinoinnissa!

Ota huomioon asiakas, kun teet hakukonemarkkinointia

Tärkein asia hakukonemarkkinointia tehdessä on tietää, millä hakutermeillä asiakkaat etsivät tarjoamaasi tuotetta tai palvelua Googlessa. Asiakas ei aina puhu asioista samoilla termeillä, kuin yrityksessä sisäisesti puhutaan, ja se täytyy ottaa huomioon verkkonäkyvyydessä. Yleisesti ottaen on helpompaa muokata ja optimoida yrityksen hakusanamainonnan sisältöä ja verkkosivutekstejä kuin asiakkaiden vakiintunutta tapaa puhua asioista. Käytettyjä termejä, niiden kilpailutilannetta ja hakujen määrää voi halutessaan selvittää itse esimerkiksi Google Keyword Planner -palvelun avulla, mutta osaava markkinoinnin kumppani voi tehdä tämän myös puolestasi, sekä esittää samalla ehdotukset yrityksesi näkyvyyden kohentamiseksi.

Hakukonemarkkinointi on laaja teema – apua on saatavilla!

Sekä hakukonemainonta että -optimointi ovat laajoja aiheita, joiden tiimoilta Kuukin markkinoinnin asiantuntijat myös kouluttavat. Esimerkiksi SEO koostuu niin verkkosivun teknisestä puolesta, kuin sisältöön pohjautuvasta näkyvyydestä ja molemmissa on omat kommervenkkinsa.

Lisäksi Google muuttaa aika-ajoin hakualgoritmejaan, joka voi merkittävästikin vaikuttaa siihen, millaiset sivut nousevat hakutulosten kärkikastiin. Viime aikoina Google on esimerkiksi tehnyt muutoksia, jotka pyrkivät laskemaan AI-generoidun verkkosivusisällön sijoitusta ja tuloksissa korostuu aidosti hakijaa auttava sisältö.

Jos haluat tukea hakukonemarkkinoinnin kokonaisuuteen, ota yhteyttä Kuukin ammattilaisiin. Autamme hahmottamaan yrityksesi verkkonäkyvyyden kokonaiskuvaa sekä kehittämään sitä niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä.

Ota yhteyttä

Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Yhteystiedot

Ulla Ristkari-Ryynänen

CMO, Founding Partner
+358 40 172 2665
ulla.ristkari@kuuki.fi

Ulla Ristkari-Ryynänen
Ota yhteyttä