Kuten ensimmäisessä TikTokia käsittelevässä blogisarjan kirjoituksessa todettiin mainonnankaan puolella liian sliipattu ja ”mainosmainen” sisältö ei TikTokissa toimi.
Videoita katsellaan vierittämällä alaspäin ja osa mainospaikoista on orgaanisten videoiden välissä. Perinteinen mainosvideo erottuu räikeästi orgaanisista videoista, jolloin on epätodennäköisempää, että käyttäjä jää mainosvideota katsomaan tai tekee sen parissa haluttuja toimintoja.
Mainontaa varten tulee ottaa käyttöön TikTokin oma TikTok Business Center, jossa pääsee myös luomaan oman mainostilin sekä pyörittämään mainontaa TikTok Ads Managerissa.
TiKTok-mainonnan mainosformaatit
Mainosformaatteja TikTokissa on useita, ja näitä hyödyntämällä brändi voi tavoittaa laajan ja aktiivisen yleisön. Mainosmuotoja on esimerkiksi ”In-Feed” eli käyttäjän syötteessä orgaanisten videoiden joukossa, ”Topview” eli mainoksena, joka näkyy heti sovelluksen avatessa koko näytön kokoisena tai ”Spark Ads”, jossa mainontaan voidaan nostaa jo orgaanisesti julkaistuja videoita – oli kyse sitten brändin omista tai käyttäjien tuottamista videoista, joihin on saatu lupa.
Uusi mainosmuoto alkaa myös levitä laajempaan käyttöön: hakumainokset. Mainospaikka, joka kannattaa hyödyntää sen tullessa käyttöön myös Suomessa. Käytännössä tämä tarkoittaa hakusivulle sijoitettuja mainoksia, jolloin voidaan osua käyttäjän hakuun entistä tarkemmin. Mainoksen tarkka sijainti riippuu mainoksen relevanssista sekä käyttäjän hakuaikomuksesta ja muusta käyttäjädatasta.
TikTok hakukoneena
Erityisesti nuoremman kohderyhmän osalta TikTok on noussut Googleakin suositummaksi hakukoneeksi. Videoon liittyviin teksteihin kannattaa siis kiinnittää huomiota. Kun videon kuvauksessa on mukana videon tärkeimmät pointit, siinä on käytetty videoon liittyviä avainsanoja sekä muutamaa aiheeseen liittyvää #-merkintää, ovat videot paremmin käyttäjien löydettävissä heidän tehdessään.
Ja kun optimointi on kunnossa, nousevat TikTok-videot nykyään myös mukaan Googlen hakuihin!
Tietoturva herättää kysymyksiä
Paljon keskustelua herättää TikTokin osalta myös niin vastuullisuus kuin tietoturvakin. TikTok ilmoittaa poistavansa tasaisin väliajoin alle 13-vuotiaille kuuluvia tilejä siivotessaan alustaa. Tarkoituksena on lisätä turvallisuutta kanavassa. Statistan mukaan vuoden 2024 ensimmäisen kvartaalin aikana tällaisia tilejä on maailmanlaajuisesti poistettu yli 21 miljoonaa.
Mitä tulee tietoturvaan, kertoo TikTok rakentaneensa tietoturvakeskuksia niin EU:n alueelle kuin Yhdysvaltoihin. Paikalliset tietoturvakeskukset ja heidän paikalliset työntekijänsä käsittelevät alueensa käyttäjien omaa dataa ja näin ollen, EU-alueen käyttäjien data pysyy TikTokin mukaan myös EU-alueella.
Luit toisen osan kaksiosaisesta blogisarjasta TikTok-markkinoinnissa, ensimmäisessä osiossa käsiteltiin TikTokia sisällöntuotannon näkökulmasta!
Kaikille TikTok ei sovi, mutta aina on hyvä pohtia yrityksen sosiaalisen median strategiaa myös uusien kanavien osalta. TikTokista tavoittaa nykyään kaikenikäisiä ja etenkin 30+-vuotiaiden ikäryhmät kasvavat nyt kovinta vauhtia. Kanavaan on siis suositeltavaa tutustua. Mainonnan kanssa alkuun pääsemisessä Kuuki voi olla avuksi!