Miten digianalyysi ja kilpailija-analyysit auttavat digimarkkinoinnin tiedolla johtamisessa?

Analyysin avulla saat selkeän kuvan siitä, millaisessa digitaalisessa ympäristössä yrityksesi toimii. Tämä tieto auttaa tunnistamaan niin uudet mahdollisuudet kuin potentiaaliset uhat.  

Ulla Ristkari-Ryynänen

KIRJOITTAJA
Ulla Ristkari-Ryynänen
CMO, Founding Partner

Digitaalinen maailma kehittyy jatkuvasti ja yritysten on pysyttävä ajan tasalla kilpailijoidensa toimista sekä markkinoiden trendeistä myös digissä. Yrityksen verkkonäkyvyyttä tarkasteleva digianalyysi ja kilpailijoiden tekemistä sekä toimialan trendejä tutkiva kilpailija-analyysi tarjoavat olennaista tietoa, joka auttaa ymmärtämään näitä dynaamisia elementtejä. Avaan kirjoituksessani muutamaa tärkeintä syytä, miksi nämä analyysit ovat kriittisen tärkeitä, jos haluat aidosti johtaa tiedolla yrityksesi (digi)markkinointia. 

Parempi ymmärrys markkinasta auttaa valitsemaan oikeat toimenpiteet ja parantaa digimarkkinoinnin kustannustehokkuutta

Analyysin avulla saat selkeän kuvan siitä, millaisessa digitaalisessa ympäristössä yrityksesi toimii. Tämä tieto auttaa tunnistamaan niin uudet mahdollisuudet kuin potentiaaliset uhat.  

Analyysin löydösten pohjalta voidaan suunnitella paremmin yritysten tavoitteita tukevia toimenpiteitä ja välttää jatkossa turhaan tehdyt toimenpiteet, jotka aiheuttavat tyhjäkäyntiä sekä kuluttavat resursseja. 

Kilpailuetua kilpailija-analyysin löydöksistä 

Erityisesti kilpailija-analyysi tarjoaa myös inspiraatiota: mitä voidaan oppia kilpailijoilta? Tai voidaanko tehdä jotain täysin toimialalle poikkeavaa, jolla saavutettaisiin merkittävää kilpailuetua ja luotaisiin vahvempaa brändijalansijaa markkinassa. 

Ymmärtämällä kilpailijoidesi strategiat, voit suunnitella omia toimenpiteitäsi niin, että erotut eduksesi. Kilpailija-analyysi paljastaa, missä muut ovat onnistuneet tai epäonnistuneet, ja tarjoaa siten arvokkaita oppimismahdollisuuksia. 

Kun tiedät, mitä kilpailijasi tarjoavat ja mitä markkinoilla arvostetaan, voit kehittää innovatiivisia ratkaisuja, jotka vievät yritystäsi lähemmäs markkinoinnille asetettuja tavoitteita sekä kasvattavat bisnestäsi. 

Tarkemmalla strategialla tavoitteellista markkinointia ja lisää myyntiä 

Datan avulla voit tarkastella ja päivittää markkinointistrategiaasi realistisesti. Tieto kilpailijoiden toiminnasta auttaa sopeuttamaan omia kampanjoitasi tehokkaammin kohderyhmääsi. Omien kohderyhmien ja toimintaympäristön syvempi ymmärtäminen edesauttaa aidosti tavoitteellisen ja tuloksia tuottavan markkinoinnin toteuttamista. 

Asiakaskäyttäytymisen analysoinnista kohti sujuvampaa palvelukokemusta 

Digi-analyysi auttaa tunnistamaan asiakaskäyttäytymisen muutoksia ja trendejä. Tämä tieto on kullanarvoista, kun suunnitellaan käyttäjäkokemusta parantavia toimenpiteitä ja luodaan sisältöä, joka todella resonoi kohdeyleisösi kanssa. 

Analyysiin sisällytettävä verkkosivuston, verkkokaupan tai muun verkkopalvelun tekninen analysointi ja käyttökokemustestit auttavat kehittämään juuri sinun yrityksesi verkkopalvelukokemusta konversiotehokkaampaan lopputulokseen.  

Digianalyysi on ennen kaikkea investointi myynnin kehittämiseen 

Digi- ja kilpailija-analyysi on siis investointi, joka maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti. Se ei ainoastaan luo kilpailuetua, vaan auttaa tunnistamaan sudenkuopat sekä kehittää liiketoimintaasi – täysin dataan pohjautuen. Ei enää mutuilua.  

Älä jää jälkeen – varmista, että yrityksesi digitaalinen markkinointi- ja myynti on johdettu tiedolla.   

Milloin digianalyysi tai kilpailija-analyysi kannattaa tehdä? 

Tätä hetkeä parempaa aikaa ei ole! Digianalyysin tai kilpailija-analyysin voi tehdä milloin vain – mitä nopeammin läpivalaiset yrityksesi verkkonäkyvyyden ja markkinatilanteen, sitä nopeammin pääset vahvistamaan kilpailuasemaasi markkinassa. 

Esimerkkitilanteita digianalyysin tai kilpailija-analyysin toteuttamisajankohdista: 

  • Ennen verkkosivu-uudistusta – vältä sudenkuopat ja samojen virheiden toistaminen uusilla sivuilla. Tee uudesta sivusta aidosti kohderyhmääsi palveleva, tavoitteisiin pyrkivä ja konversiotehokas. 
  • Verkkosivu-uudistuksen jälkeen – tarkasta hakukoneoptimointi (SEO) ja varmista, että uusi sivusto on halutun kaltainen sekä palvelee sille asetettuja tavoitteita. 
  • Haetaan liiketoiminnan kasvua – nykytilanteen kartoitus auttaa tunnistamaan kehityskohdat. Digi-SWOT-analyysin avulla saat konkreettiset toimenpide-ehdotukset ja näet kehityskohteet. Mahdolliset uhat huomataan, kun kilpailija-analyysin löydöksiä peilataan yrityksen omaan tekemiseen sekä toimialaan. 

Ota yhteyttä, niin keskustellaan, millainen digianalyysi sopisi parhaiten yrityksesi liiketoiminnan tavoitteiden tueksi. Kilpailija-analyysi on monesti paras toteutettuna yhdessä digianalyysin kanssa ja tarjoaa hyvän pohjan tuloshakuiselle sekä tavoitteellisille (digi)markkinoille. 

Ota yhteyttä

Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Yhteystiedot

Ulla Ristkari-Ryynänen

CMO, Founding Partner
+358 40 172 2665
ulla.ristkari@kuuki.fi

Ulla Ristkari-Ryynänen
Ota yhteyttä