VR, AR, MR, XR? SOS! – Nykytodellisuuden monet kasvot

Kuuki Visualsin Production Director Matti Laakso kirjoittaa eri todellisuuksien mahdollisuuksista tuote-esittelyissä ja koulutuksissa.

Matti Laakso

KIRJOITTAJA
Matti Laakso
Production Director, Partner

Todellisuus on nykypäivänä saanut useita sisaruksia: virtuaalitodellisuus (Virtual Reality, VR), lisätty todellisuus (Augmented Reality, AR) sekä sekoitus näitä molempia – tehostettu todellisuus (Mixed Reality, MR). Kaikkia näitä yhdessä kutsutaan jatketuksi todellisuudeksi (extended reality, XR). Kirjainyhdistelmiä on paljon, mutta mitä ihmettä niillä tehdään ja miten niitä voidaan hyödyntää liiketoiminnassa?

Suomi mainittu. Torille!

Suomalainen Varjo Technologies on jo hetken ollut globaalisti merkittävimpiä Extended Realityn laite- ja palvelukehittäjiä maailmassa. Myös Kuuki luottaa omissa XR-projekteissaan kotimaiseen teknologiatoimittajaan, eikä tällä kertaa tarvita edes sinivalkoisia laseja jotta huomaa Varjon etumatkan kilpaileviin tuotteisiin.

Tänä vuonna Varjo Technologies on kerännyt 41 miljoonaa euroa kasvurahoitusta jo olemassa olevien merkittävien Business Finland -tukien ja aiempien rahoituskierrosten lisäksi. Teknologiaan siis satsataan nyt toden teolla ja se näkyy kehityksen tahdissa.

Virtuaalitodellisuus on hitaasti mutta vakaasti valtaamassa massoja ja sen olemassaolo teknologiana tiedetään melko hyvin. Erityisesti peliteollisuus on puskenut teknologiaa suurempaan tietoisuuteen laitteiden hintojen laskettua kuluttajaystävälliselle tasolle. Seuraava pysäkki on MR, joten nyt on hyvä aika hypätä mukaan kelkkaan.

Mixed Reality yhdistää digitaalista sisältöä ja todellisuutta

Siinä missä VR-lasit valtaavat käyttäjän koko näkökentän digitaalisella sisällöllä, MR-lasit näyttävät ympäröivän tilan sellaisenaan lasien läpi. Koska todellisuutta katsotaan lasien läpi, tilaan voidaan lisätä mitä tahansa digitaalista sisältöä. Käyttäjän liike tilassa tunnistetaan, jolloin siinä voidaan edelleen liikkua normaalisti. Samalla digitaalinen sisältö mukautuu siten, että se näyttää kuuluvan tilaan.

Digitaalinen sisältö sulautuu todellisen tilan kanssa.
Digitaalinen sisältö sulautuu todellisen tilan kanssa. Kuva Varjo Technologies.

Digitaalinen sisältö voi olla lähes millaista vain. Tilaan voidaan ladata esimerkiksi täysikokoinen auto tai vaikkapa lentokone. Koska myös käyttäjän käsien liikkeet tunnistetaan tarkasti, voidaan todellisuuden ja digitaalisen sisällön välille rakentaa omille käsille perustuvaa vuorovaikutusta. Näin esimerkiksi auton oven voi avata koskemalla ovenkahvaa. Enää ei tarvita ylimääräisiä, fyysisiä ohjaimia, jotka osalle ihmisistä tuntuvat vieraalta. Vuorovaikutuksen voi tehdä hyvin luontevalla tavalla – omilla käsillä. Varjo XR-3 sisältää lisäksi myös pupillien seurannan, jolloin helpoimmillaan jo pelkkä katseen siirtäminen digitaalisen sisällön päälle voi aktivoida vuorovaikutuksen – esimerkiksi ohjeistavan tekstin jos katse siirtyy tiettyy kohtaan.

Tuote-esittely 2.0

Uusi teknologia avaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia luovuudelle esimerkiksi tuote-esittelyiden osalta. Sanonta ”show, don’t tell” pätee hyvin tässäkin. Kokemus on todella vakuuttava, kun uuden tuotteen näkee vieressään todellisessa koossaan. Tuotteen toiminnallisuuksia voidaan myös esitellä joko automaattisesti tai vuorovaikutteisesti. Käyttäjä voi esimerkiksi vaihtaa tuotteen väriä tai mallia helppokäyttöisestä valikosta tai koskemalla tuotteeseen.

Digitaalisen sisällön ei tarvitse olla realistista vaan tuotteesta voidaan esitellä erilaisia poikkileikkauksia tai toiminnallisuuksia.
Digitaalisen sisällön ei tarvitse olla realistista vaan tuotteesta voidaan esitellä erilaisia poikkileikkauksia tai toiminnallisuuksia.

Mallin ei myöskään tarvitse näyttää välttämättä realistiselta. Erilaiset näkymät voivat kiinnostaa potentiaalista asiakasta: tekniikka mahdollistaa esimerkiksi erilaiset poikkileikkaukset tai läpivalaisut. Varsinkin teollisuudessa monet laitteet voivat olla vaarallisia ja ne toimivat suljettuina siten, että jos avaat huoltoluukun nähdäksesi koneen sisään, kone sammuu turvallisuussyistä. Tällaisen koneen toiminnallisuutta voidaan helposti näyttää MR:n avulla, kun koko laite voidaan näyttää läpivalaisuna tai koko uloin kerros voidaan lennättää pois näkymän tieltä.

Apuna koulutuksessa

Teollisuudessa monet koneet voivat olla massiivisia ja niitä voi olla mahdotonta siirtää. Ympäristöt voivat myös olla vaarallisia. Teknologian avulla ympäristö voidaan rakentaa 1:1 digitaalisena, jolloin henkilöstö pääsee kokemaan tilanteen juuri kuten oikeastikin, mutta turvallisesti. Eri paneelien ja ohjainten toiminnallisuudet voidaan rakentaa digitaalisesti, jolloin henkilöstö pääsee kokeilemaan huollon tai korjauksen eri vaiheita omilla käsillään ennen varsinaiseen tuotantokoneeseen koskemista.

Erilaiset työympäristöt voivat olla haastavia ja jopa vaarallisia. Teknologian avulla ympäristön vaaratekijät voidaan kouluttaa etukäteen turvallisesti.
Erilaiset työympäristöt voivat olla haastavia ja jopa vaarallisia. Teknologian avulla ympäristön vaaratekijät voidaan kouluttaa etukäteen turvallisesti.

Samalla voidaan simuloida mitä tahansa vaarallisiakin tilanteita kuten tulipaloa tai sähkökatkosta. Muistijälki on myös parempi kun tilanteen pääsee kokemaan – sen sijaan, että määrätyt vaiheet lukisi huolto-ohjeesta.

Tutustu ja koe

Oma Varjo XR -showroomimme sijaitsee Helsingissä Roban toimistollamme. Mikäli kirjoituksesta heräsi ajatuksia miten teknologiaa voisi hyödyntää omassa liiketoiminnassasi, ota yhteyttä. Esittelemme mielellämme demoja ja sparrailemme käyttömahdollisuuksia.

Ota yhteyttä