Juttu on julkaistu alun perin 16.07.2021 ja päivitetty kauttaaltaan 19.1.2025.
Kuluttajat haluavat seurata yrityksiä Instagramissa saadakseen tietoa uusista tuotteista ja palveluista, tarjouksista ja muista yritysuutisista. Yrityksen markkinoinnin näkökulmasta Instagram onkin oivallinen kanava sitouttaa ihmisiä brändiin ja tietenkin ohjata liikennettä verkkosivuille.
Toki kannattaa muistaa, että mihinkään somekanavaan ei kannata suin päin sännätä, vaan aina ensin pitää miettiä, mistä yrityksesi tavoittaa oikeat ihmiset ja onko yritykselläsi rahkeita tuottaa säännöllisesti sisältöä valittuihin sosiaalisen median kanaviin.
Instagramin profiilissa pysyvä paikka linkeille
Suomessa aktiivisia Instagram-käyttäjätilejä on noin 2,2 miljoonaa (Metan mainostyökalu, Datareportal). Instagramin mainosten tavoittavuus Suomessa vastaa noin 40 prosenttia koko väestöstä. Koska Instagramin ikäraja on 13 vuotta, tavoittaa Instagram yli 45 prosenttia yli 13-vuotiaista suomalaisista. Metan kanavista Instagramilla on nyt EU:ssa enemmän käyttäjiä kuin Facebookilla.
Teknologiaan erikoistunut markkinoinnin tutkimusyritys AudienceProject kertoo, että suomalaisista Instagram-käyttäjistä yli 40 prosenttia käyttää Instagramia brändien seuraamiseen. Tulos on mielenkiintoinen, sillä vastaavat luku on matalampi Tanskassa (40%), Ruotsissa (23%) ja Norjassa (28%).
Visuaalisuuteen perustuvassa Instagramissa linkkien jakaminen ei ole yhtä yksinkertaista kuin Facebookissa.
Instagramiin saa nykyään muutaman linkin profiiliin (bioon), uutisvirran julkaisuissa linkit eivät toimi klikattavina elementteinä. Profiiliin saat laittaa napautettavan URL-osoitteen, josta voit ohjata Instagram-käyttäjiä verkkosivuillesi. Toki voit erilaisia linkin lyhentäviä työkaluja käyttäen toivoa, että joku jaksaisi naputella koko osoitteen selaimensa osoiteriville, mutta harvassapa sellaiset Instagram-käyttäjät ovat. Instagram on tunnetusti sosiaalinen media, josta ei helpolla poistuta yrityksen sivuille.
Instagram-mainoksiin ja stooreihin saa linkin
Story-toimintoon linkin saa nykyään lisättyä, vielä muutama vuosi sitten linkin sai lisättyä joko ostamalla mainostilaa tai suurilla seuraajamäärillä (10 000 tai enemmän).
Yksi kikka onkin tehdä stooreista kohokohtia ja esitellä niissä sitten omia tuotteita linkkien kera.
Mainoksissa linkin saa uutisvirran julkaisuun tai Storyyn erilaisilla kehotteille kuten ”Lue lisää”, ”Osta nyt” tai ”Rekisteröidy”.
Tällä hetkellä tilanne on kuitenkin, että profiiliin saa sen yhden linkin. Siinähän sitten vaihdellaan aina tuoreimpaan uutiseen, tuotteeseen tai videoon. Tai tehdään, kuten monet tekevät: ohjaavat vain yrityksen etusivulle.
Instagramin ulkopuoliset linkkityökalut
Teknologiayhtiöt ovatkin haistaneet bisneksen, ja tarjolla on monenlaista palveluntarjoajaa auttamaan useamman linkin tuomiseksi tarjolle Instagramin profiiliin. Tarjolla on erilaisia ratkaisuja, jotka ovat yhdistettävissä esimerkiksi Shopify-verkkokauppa-alustaan. Yksi tutuimmista lienee Linktree, jossa rakennat erillisen sovelluksen kautta linkkipuun jaettavaksi Instagram-seuraajillesi profiilissasi.
Voit käyttää helppokäyttöisiä Tap.bion, LinkTreen, Linkin.bio tai vastaavan kaltaisia ulkopuolisia palveluntarjoajia. Me Kuukilla kuitenkin suosittelemme rakentamaan verkkosivuille oman laskeutumissivun Instagramille.
Tee Instagramille oma laskeutumissivu Instagramin ulkopuolisten linkkityökalujen sijaan!
Instragramille räätälöidyn laskeutumissivun hyödyt
Yksi riski vähemmän: Entäpä jos ulkopuolinen sovellus kaatuu? Kun linkki ohjaa suoraan verkkosivuillesi, on vain verkkosivujesi palvelimella merkitystä.
- Ohjaat kävijät suoraan luoksesi ja selaimen muistiin jää osoitteesi, parhaassa tapauksessa myös uudelleenmarkkinointi onnistuu!
- Saat varmasti oman brändisi näköisen lopputuloksen.
- Instagram saattaa koska tahansa esimerkiksi kieltää linkkityökalujen käytön.
- Säilytät datan omistajuuden itselläsi ja vain yhdessä paikassa, ja voit suoraan Google Analyticsin kautta seurata hyvinkin tarkasti Instagramista saamaasi liikennettä.
- Voit helposti tehdä myös yhteistyötä muiden yritysten kanssa!
Olemme toteuttaneet oman Instagramin laskeutumissivumme palvelemaan ennen kaikkea seuraajiamme Instagramissa, jotta he löytäisivät helposti lukemaan blogeja ja uutisiamme.
Jos haluat kehittää oman yrityksesi Instagram-markkinointia, ota rohkeasti yhteyttä!
Juttu on julkaistu alun perin 16.07.2021 ja päivitetty kauttaaltaan 19.1.2025.