Nykyään pk-yrityksillä on työkaluja enemmän kuin koskaan kilpailla omien alojensa jättiläisten kanssa. Tekniikan kehitys on johtanut siihen, että pikkukylältä on mahdollisuus ponnistaa globaaliksi toimijaksi nokkelilla ohjelmistoilla ja markkinointi maapallon toiselle puolelle onnistuu käden käänteessä netin yli. Mitä pk-yritysten pitäisi muistaa hyödyntää kovassa kilpailutilanteessa?
1.Ketteryys
Siinä missä isot yritykset järjestävät leaneja työpajoja ja sprinttailevat eri yksiköissään, ketteryys on monesti pienemmässä yrityksessä sisäänrakennettua. Sisäisiä siiloja syntyy vähemmän ja kaikki puhaltavat yhteen hiileen. Työntekijät myös tietävät, mitä toinen tekee ja mistä aiheesta toinen vastaa, eikä ole vain naamatuttuja loputtoman pitkiltä käytäviltä tai jättikokoisista Teams-palavereista. Tämä voidaan kääntää voimavaraksi, kun sisäinen viestintä on helppoa, jokainen työntekijä saa halutessaan äänensä kuuluviin ja ideansa esille ja muuttuvaan markkinaan voidaan reagoida suuria laivoja nopeammin. Speed is the new black.
2. Yrityskulttuuri
Kaikissa yrityksissä vallitsee omanlaisensa yrityskulttuuri, joka rakentuu arvoista ja työntekijöistä. Kulttuurin tärkeänä osana on yrityksen oma kieli. Kun kulttuuri on kunnossa ja puhutaan samaa kieltä, työnteko on mukavampaa ja työpaikalle lähteminen ei aamuisin tunnu tervanjuonnilta. Pienemmässä yrityksessä tätäkin pystyy helpommin muuttamaan ja kehittämään oikeaan suuntaan.
Kulttuuri erottaa ihmiset eläimistä, ja menestyvät yritykset konkurssipesistä.
3. Kumppanit
Kaikkea ei voi eikä tarvitse osata itse, ja juuri siitä syystä pk-yritykselle on tärkeää löytää hyvät kumppanit rinnalleen. Kumppaneita ei myöskään saa olla liikaa, koska loputtoman suuren verkoston hallitseminen on aikaa ja resursseja syövää hommaa. Siksi on hyvä, että kumppani hallitsee aiheen kokonaisuudessaan, eikä vaikkapa verkkokaupan rakentamiseen tarvita erikseen teknistä kumppania ja markkinointikumppania. Kumppanin pitää puhua yrityksen kanssa samaa kieltä ja sopia yrityksen kulttuuriin. Ja taas työskentely yhdessä on mukavampaa, tehokkaampaa ja hedelmällisempää.
4. Ohjelmistot
Ohjelmistojen kehittäminen ei ole niin kallista, että se olisi vain suurten yritysten etuoikeus. Nykyään moni startup rakentuu pelkästään hyvän ohjelmiston varaan, toisaalta myös maailman suurimmat yritykset autovalmistajista pikaruokaravintoloihin hakevat tehokkuutta, ylivoimaista asiakaskokemusta ja kustannussäästöjä tuotannosta asiakasrajapintaan ulottuvilla ohjelmistoilla.
Ohjelmistoilla tehostetaan yrityksen toimintaa, automatisoidaan prosesseja, saadaan data hyötykäyttöön (tai edes talteen työntekijöiden omista exceleistä ja post-it -lapuilta) ja varmistetaan toimintojen jatkuvuus tärkeän työntekijän vaihtaessa työpaikkaa.
5. Asenne
Asenne voi olla voittajan tai häviäjän, mutta todennäköisesti se on oikeassa. Suomalaisilla on lukuisia esimerkkejä siitä, miten asiat tehdään ”lite bättre” ja miten iso vaikutus sillä voi olla. Asenne ei myöskään riipu yrityksen henkilöstömäärästä tai liikevaihdosta, ja siihen voi jokainen vaikuttaa itse. Kilpailijat voivat kopioida tuotteesi, prosessit ja logon, mutta eivät asennettasi.
Jos heräsi ajatus, että haluat testata Kuukin asennetta tai ketteryyttä kumppanina ja parantaa liiketoimintaa ohjelmistokehityksen tai markkinoinnin palveluiden avulla, täällä ollaan valmiina!
Kirjoittaja on Kuuki Techin kaupallinen johtaja Ville Rantanen, joka suhtautuu teknologian mahdollisuuksiin ja tulevaisuuteen uteliaasti.
Kuuki Marketing Lab oy lanseerasi huhtikuussa 2021 uuden liiketoimintapalvelun Kuuki Techin.
Ota yhteyttä:
Ville Rantanen
Commercial Director
+358 40 546 7497
ville.rantanen@kuuki.fi
Kuuki Technology Lab
Artikkeli julkaistu Kauppalehti.fi:ssä 13.12.2021