Sisällöntuotanto TikTokissa – näin onnistut 

Kaksiosaisessa blogisarjassa esitellään TikTokin mahdollisuuksia markkinoinnin näkökulmasta.

Laura Turakainen

KIRJOITTAJA
Laura Turakainen
Digital Producer

Maailman ladatuin sovellus vuodesta 2020.

Tämän tittelin nappaaminen on tällä hetkellä hankala suoritus kenelle tahansa. Sosiaalisen median alusta TikTok oli alun perin monen mielessä se kanava, johon teinit julkaisevat tanssivideoitaan. Paljon on kuitenkin muuttunut viimeisimpien vuosien aikana. Etenkin koronan pakottama muutos ihmisten käyttäytymiseen on siivittänyt TikTokin suosion suurta kasvua. Pandemian aikana sosiaalisessa mediassa käytetty aika kasvoi ja videosisältöä alettiin kuluttaa aiempaa enemmän.

Myös Suomessa TikTokin luvut jatkavat tasaista kasvuaan. Tällä hetkellä kanavassa on noin 1,9 miljoonaa aktiivista käyttäjää, ja etenkin 30-vuotiaat ja siitä vanhemmat ikäluokat kasvavat käyttäjäryhmissä nuorempia ikäluokkia selkeästi nopeammin.

Miten sitten päästä alkuun, jos kanava on yritykselle uusi?

Rohkeus tehdä omannäköistä sisältöä

Lyhyt video -formaatti kasvattaa suosiotaan jatkuvasti ja tämä sisältömuoto sopii sekä orgaaniseen että maksettuun sisällöntuotantoon. Niin sanottu ”tiktokmainen” sisällöntuotanto on hyödynnettävissä myös muissa kanavissa, kuten Instagramissa.

TikTok mahdollistaa myös yritysten kasvun ilmiöiksi. Tästä hyvänä esimerkkinä voidaan pitää lentoyhtiö Ryanairia. Lentoyhtiön tekeminen toki on tavallisesta poikkeavaa useammassa sosiaalisen median kanavassa, mutta etenkin heidän TikTok-sisällöntuotantonsa kerää ylistystä.

Tiktok mainonta esimerkki Rynnair.
Esimerkkejä Ryanairin TikTok-tilin videoista.

Ryanairin TikTokiin tuottama sisältö on harvalta mennyt ohi. Suosion salaisuutena ovat suorat vastaukset asiakkaiden ja käyttäjien kommentteihin, omalla kustannuksella nauraminen sekä ajankohtaisten tapahtumien nostaminen mukaan omiin sisältöihin. Tästä hyvänä esimerkkinä yllä olevassa kuvassakin näkyvä, 2,5 miljoonaa näyttökertaa saanut video vaikuttajapariskunta Molly-Mae Haguen ja Tommy Furyn eroon liittyen, joka julkaistiin erouutisen kanssa samana päivänä.

Rohkeus onkin valttia TikTokin kaltaisessa kanavassa. Liian sliipattu ja mainosmainen sisältö ei toimi orgaanisella eikä maksetulla puolella.

Säilytä aitous nopeatempoisessa kanavassa

Kun rohkeutta omannäköiseen sisältöön löytyy, ei pidä myöskään unohtaa aitoutta. Valmiit mallit (eng. template) harvoin toimivat pidemmän päälle. Kanavan käyttäjät odottavat näkevänsä aitoa sisältöä, jossa kerrotaan itsestään ja yrityksestä omintakeisesti.

TikTok on kanavana nopeatempoinen, joten kärryillä kannattaa myös yrittää pysyä siitä, millaista sisältöä muut tuottavat ja mitkä peruselementit toimivat. Yksittäisiä trendejä nousee myös kuin sieniä sateella, mutta niiden kanssa kannattaa pysähtyä hetkeksi miettimään. Lähdetäänkö trendiin mukaan vain koska muutkin ovat lähteneet?

Oikealla hetkellä esimerkiksi trendaavan äänen tai kappaleen käyttö voi olla hyvä idea, jos sen saa luontevasti toimimaan yhdessä oman tekemisen kanssa. Mutta kaikkea aikaa trendien perässä juoksemiseen ei kannata käyttää – siinä kärsii niin aitous kuin omaperäisyyskin.

Nopeatempoisuutensa takia kanavassa harvoin toimii sama tai samanlainen sisältö, jolla on saatu hyviäkin tuloksia muutama vuosi sitten.

Panosta videoiden äänenlaatuun

Kaikesta huolimatta TikTok-videon tärkein elementti on sen ääni. Panosta siis siihen hankkimalla langaton mikrofoni. Näin varmistut, että ääni videolla on laadukasta.

Pieni mikrofoni on myös helppo kuljettaa mukana ja sen saa kätevästi esimerkiksi haastateltavan vaatteeseen kiinni.

TikTokin algoritmi päivittyy jatkuvasti

Vaikka tarkkaa tietoa TikTokinkaan algoritmista ei ole, on TikTok kuitenkin paljastanut tehneensä päivityksiä omaansa. Aiemmin tykkäykset, kommentit, jaot ja seuraamiset vaikuttivat algoritmiin ja siihen, miten video suorittaa kanavassa. Uuden algoritmin mukaan nämä kertovat enemmän videon nähneistä käyttäjistä ja heidän toiminnastaan, mutta eivät saa videota näkymään laajemmin.

Nykyään tärkeämpää on orgaanisen videon katseluaika. Uusia videoita näytetään pienemmille ns. testiryhmille, ja jos he katsovat videon loppuun asti tai jopa useamman kerran, algoritmi alkaa jaella videota rohkeammin eteenpäin. Mitä useampia ihminen videon näkee ja sen katsoo loppuun asti, saa se algoritmin silmissä lisää luotettavuutta toimivuudestaan ja sitä näytetään laajemmalle joukolle ihmisiä.

Luit juuri ensimmäisen osan kaksiosaisesta blogisarjasta TikTok-markkinoinnissa, seuraavassa osiossa käsitellään TikTokia maksetun mainonnan näkökulmasta!

Kaikille TikTok ei sovi, mutta aina on hyvä pohtia yrityksen sosiaalisen median strategiaa myös uusien kanavien osalta. TikTokista tavoittaa nykyään kaikenikäisiä ja etenkin yli 30-vuotiaiden ikäryhmät kasvavat nyt kovinta vauhtia. Kanavaan on siis suositeltavaa tutustua. Alkuun pääsemisessä Kuuki voi olla avuksi!

Ota yhteyttä

Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Yhteystiedot

Ulla Ristkari-Ryynänen

CMO, Founding Partner
+358 40 172 2665
ulla.ristkari@kuuki.fi

Ulla Ristkari-Ryynänen
Ota yhteyttä