Nykymarkkinointi vaatii luovuuden lisäksi ymmärrystä algoritmeista ja digimaailman säännöistä. Tunteen herättäminen on edelleen ykkösjuttuja, mutta teknisen maailman ymmärtäminen on yksi modernin markkinoijan pakollisista taidoista, jos haluaa tehdä menestyvää markkinointia digimaailmassa.
Digimaailmassa visuaalinen houkuttelevuus, viestien oikea-aikaisuus ja käyttäjäystävällisyys ovat monimutkainen viidakko, jossa vaaditaan monenlaista osaamista ja ymmärrystä.
Mitä sitten pitäisi ymmärtää markkinoinnista, algoritmeista, eri kanavista ja konversioista?
Se, että somessa tai verkossa et näe mitään sattumalta.
Uskaltaisin väittää, että valtaosa verkossa näkemästäsi sisällöstä on jollakin tavalla personoitua. Vaadittujen sisäänkirjautumisten määrä on nykyään niin korkea, että harvassa ovat palvelut, jotka eivät personoi sisältöjään. Kirjaudut sanomalehden sivuille: olet luultavasti merkannut itseäsi kiinnostavia aiheita, uutissivustolla olevat mainospaikat on suunniteltu mätsäämään lukijaprofiiliisi ja niin edelleen.
Google taas käyttää koko ekosysteeminsä dataa antaakseen hakuusi parhaan mahdollisen hakutuloksen.
Markkinoijalle tämä asettaa kovia vaatimuksia, kun yleisö ei enää olekaan kympin uutisten aikaan tavoitettava massa vaan sirpaloitunut joukko väkeä, joista pitäisi osata seuloa potentiaaliset asiakkaat. (ja niitä teidän yrityksen asiakkaita EIVÄT IKINÄ ole kaikki, jos johtoportaassa joku vielä kehtaa niin sanoa).
Se, että voit vaikuttaa markkinointisi tehokkuuteen.
En voi kyllin korostaa luovan sisällön merkitystä markkinoinnissa. Oivalluksen, peukalon pysäyttävän sisällön tekeminen vaatii tunteen herättämisen. Myös brändin merkitys on tärkeä, siksi markkinoinnissa pitäisi aina olla strategisessa keskiössä brändi ja sen vahvistaminen.
Verkossa moni asia perustuu luottamukseen. Vahva brändi auttaa bisnestäsi, koska tuttuun brändiin on helpompi luottaa.
Digimaailmassa markkinoinnin tekeminen perustuu paljon sille, että annamme tekoälylle elementtejä, joista se sitten rakentaa algoritmiensa avulla mainoskampanjan omalle alustalleen. Siksi on äärimmäisen tärkeää, että markkinoinnin tiimissä ymmärretään, mitkä asiat ovat merkityksellisiä millekin kanavalle.
Tässä muutamia relevantteja asioita toimivan ja tehokkaan digimarkkinoinnin tekemiseksi:
Analytiikka: Asetetaan verkkosivuille JA kanavakohtaisesti eli määritä konversiot myös markkinointikanaviisi, äläkä pelkästään verkkosivuillesi.
Verkkosivut: Käyttäjää oikeanlaiseen toimintaan kannustavat verkkosivut vaativat teknisen osaamisen lisäksi osaamista myös visuaalisessa suunnittelussa sekä kielenkäytössä. Kokonaisuus ratkaisee: sekä UI eli user interface, käyttöliittymä että UX eli user experience, käyttäjäkokemus.
Esimerkiksi headerin koolla, tekstin määrällä, CTA-painikkeiden sijainnilla ja sanomalla on merkitystä.
Sähköpostimarkkinointi: Riittävä tekninen ymmärrys siitä, että lähettämäsi meilit menevät perille Saapuneet-kansioon eivätkä päädy roskapostiksi. Sähköpostimarkkinoinnin lainalaisuuksien ymmärtäminen: huonolla otsikolla pilaat koko homman ja ymmärtämättömyydellä GDPR-asioista voi tulla iso taakka.
Sosiaalisen median markkinointi: Tee oikeanlaista sisältöä kanavakohtaisesti. Nyt pinnalla ovat esimerkiksi testimoniaaliset sisällöt. Myös algoritmin ominaispiirteiden ymmärtäminen eri kanavissa on iso menestystekijä. Esimerkiksi Instagramin algoritmi suosii sisältöä, joka saa nopeasti ja paljon sitoutumista (tykkäyksiä, kommentteja, jakoja). Myös julkaisun tallentaminen on arvokasta.
Mainonnan puolella on hyvä tiedostaa, että kiinnostuksen kohteiden mukaan kohdentamisessa menee helposti pieleen. Meta painottaa yhä enemmän sisältöjen merkitystä ja monipuolisuutta, joten ole valmis siihen, että suurin kustannus tulee olemaan luovat sisällöt.
Google Ads: Hyödynnä kaikkia mainosmuotoja ja mainossisältöjä monipuolisesti ja paranna mainonnan laatua jatkuvasti. Tämä vaikuttaa menestymiseen huutokaupoissa. Hyödynnäthän myös koko Googlen mainosverkoston.
Muutama haja-ajatus vielä markkinoinnin tehostamisesta:
Kontekstuaalinen mainonta on tapa saada parempia tuloksia mainonnalle. A/B-testaus voi parantaa tuloksia merkittävästi.
Jos kuluttaja katsoo mainoksesi vapaaehtoisesti, sen vaikuttavuus on suurempi kuin pakotetulla mainoksella.
Pitkäjänteisen ja jatkuvasti uusia asiakkaita ja myyntiä tuottavan markkinoinnin tekeminen vaatii osaamisen lisäksi myös aikaa. Joskus se voi myös onnistua vasta parin epäonnistumisen jälkeen.
Ulkomainonta ja mainonta joukkoviestimissä (radio, tv ja sanomalehdet) on tehokkainta, kun digimaailman presenssi ja markkinointi on linjassa sen kanssa.
Lyhyesti konversioista eli siitä kun asiakkaasi suorittaa verkkosivuilla haluamasi toiminnon
Konversiot määritellään aina liiketoiminnastasi lähtien ja niitä voi olla erilaisia.
Konversioita voivat olla esimerkiksi
- osto, ostoskoriin lisääminen
- kirjautuminen palveluun
- uutiskirjeen tilaus
- oppaan lataus
- webinaari-ilmoittautuminen
- sovelluksen lataaminen
- tuotevalitsimen yms. käyttäminen.
Kaikkien konversioiden arvo ei ole sama ja niiden merkitys markkinoinnin toimenpiteiden suunnittelussa on keskenään erilainen. Siksi konversiotkin pitäisi miettiä kanavakohtaisesti: kannattaako kaikkia kanavia laittaa tavoittelemaan samaa konversiota? Vai kannattaisi ensin esimerkiksi miettiä, mitä haetaan suuren yleisön mainonnalla ja mitä sitten tarkemmin rajatulla hakusanamainonnalla ja uudelleenmarkkinoinnilla?
Läkähdyttääkö?
Ketäpä välillä ei. Arjen kuormituksessa ei voida auttaa, mutta markkinointiin liittyvissä asioissa olemme mielellämme mukana. Keskustelu asiantuntijoidemme kanssa ei maksa sinulle vielä yhtään mitään!
Artikkelin kuva on tehty tekoälyn ja ihmisen yhteistyöllä.