TikTokin suosio on kasvanut tänä vuonna räjähdysmäisesti ja käyttäjäkunta on laajentunut milleniaaleista myös vanhempiin käyttäjiin. Vuotta 2019 voisi sanoa TikTokin läpimurtovuodeksi, mutta viimeistään tämän vuoden tammikuussa suosio laajeni suuresti. Analytiikkayhtiö Sensor Towerin listauksen mukaan TikTok onkin ollut globaalisti vuoden 2020 ladatuin sovellus!
Myös TikTok-mainonta on nostanut suosiotaan niin ulkomailla kuin Suomessa, vaikka mainostamisen mahdollisuudet ovat täällä vielä melko suppeat. Kerron TikTok-mainonnasta tarkemmin tulevassa blogikirjoituksessani.
TikTok kanavana – luova ja hauska musiikin ja videoiden maailma
TikTokin alusta perustuu lyhyisiin 15–60 sekunnin mittaisiin videoihin mitä erilaisimmilla sisällöillä. Yhtenä kanavan suurena erona muihin alustoihin, kuten Facebookiin ja Instagramiin, TikTok on vihdoin sovellus, jota käytetään äänet päällä; musiikki ja äänet ovat siis pääosassa ja tärkeimpänä elementtinä videoissa, tietysti kiinnostavan sisällön lisäksi.
TikTokin algoritmi hakee käyttäjille heitä kiinnostavaa sisältöä ja For you -sivu (joka vastaa esim. Instagramin Feediä ) on virraltaan loputon. Tämä tuo yrityksen orgaaniselle sisällöntuotannolle lähes rajattomat mahdollisuudet näkyvyyden saavuttamiselle riippumatta siitä, onko sinulla seuraajia vai ei. Kanavassa voi seurata profiileja, joiden videot ovat katsottavissa erillisessä syötteessä eli feedissä. For you -sivulla vietetään suurin osa sovelluksessa vietetystä ajasta eli TikTokissa seuraajien määrä ei ole olennainen osa näkyvyyttäsi.
Millaista sisältöä TikTokissa on?
TikTok on kanavana hauska, leikkisiä ja hyvin luova – vain taivas on rajana. Kuten aiemmin jo kerroin musiikki ja äänet ovat tässä kanavassa tärkeässä roolissa. Videon sisällön on oltava kiinnostavaa ja tapahtumarikasta, sillä jos videossa on yksikin tylsä tai hiljainen hetki katsoja skrollaa todennäköisesti videosi ohi.
TikTokin sisällöt voidaan kategorioida kahteen ryhmään: niin sanotut ikivihreät sisällöt ja trendaavat sisällöt.
Ikivihreillä sisällöillä tarkoitan sisältöjä, joita ei ole sidottu tiettyyn aikaan, vaan niitä voidaan näyttää ja katsoa milloin tahansa. Trendaavat sisällöt ovat TikTokin sen hetkisiä videoissa toistuvia trendejä. Trendejä voivat olla esimerkiksi erilaiset haasteet, tietynlaiset tanssityylit, musiikki tai videoissa käytettävät editoinnit ja efektit. Trendejä on kuitenkin kohtuullisen vaikea seurata, sillä jokaisen käyttäjän feedit ovat hyvin erilaisia niiden muokkautuessa kiinnostuksenkohteidesi mukaan.
Kannattaako yrityksien liittyä TikTokiin ja millaisille aloille kanava sopii?
Kanavassa luovuus on kaiken lähtökohtana, joten itselleni ei tule ainakaan heti mieleen yritystä tai alaa, joka ei voisi liittyä TikTokiin – kuluttajabrändit toimivat parhaiten. Kanava sopii hyvin yrityksille, joilla on fyysinen tuote, mutta yhtä lailla palveluntarjoajatkin voivat olla kanavassa läsnä. Kuitenkin TikTokin käyttäjäprofiili on melko nuori eli yrityksen kannattaa pohtia onko kanavassa heille potentiaalista yleisöä ja kannattaako tähän kanavaan käyttää resursseja.
Samoin kannattaa pohtia somestrategiaa, onko tavoitteesi esimerkiksi lisämyynti, bränditietoisuuden- tai työnantajamielikuvan kasvattaminen vai uusasiakashankinta.
TikTokkia selatessani vastaan on tullut videoita hius- ja kauneudenhoitoalasta hammaslääkäriin ja rekkakuskiin. Jos yrityksessäsi työskennellään toimistolla, miksi et tekisi videoita työkavereista tai keksisi jonkin hauskan yritykseesi tai työtehtäviisi liittyvän videon. Myös esimerkiksi verkkokaupat ja yleisestikin visuaalisesti kaunista sisältöä tuottavat yritykset sopivat kanavaan erinomaisesti. Voit tehdä esimerkiksi erilaisia tutorial-opastevideoita tuotetestauksia/esittelyjä tai vaikka esitellä yritystäsi – mitä vain keksit.
TikTok on hauska ja leikkisiä kanava ja varsinkin yritykset voivat tuottaa sisältöä vapaammin ja rennommin kuin normaalisti.