Kirjoitus on julkaistu alun perin Markkinointikollektiivin sivuilla 21.3.2024.
Älä tee mainontaa ja markkinointia muille markkinoijille vaan niille sun asiakkaille, sun kohderyhmälle – sillä ei ole väliä, voittaako materiaalilla palkintoja, jos se kolahtaa oikeaan kohderyhmään!
Markkinoinnissa vaikuttavuus on perinteisesti liitetty huomiota herättäviin mainostauluihin, suuren budjetin mainostuotantoihin ja tunteisiin vetoaviin tarinoihin. Nykyajan markkinointipäättäjälle on kuitenkin elintärkeää ymmärtää, että vaikuttavuuden mitta ulottuu paljon syvemmälle.
Todellinen vaikuttavuus alkaa yrityksen sisältä ja ulottuu kauas liiketoiminnallisiin tuloksiin.
Tämä laajempi käsitys vaikuttavuuden skaalasta edellyttää uuden strategian omaksumista. Strategian, joka ei keskity pelkästään ulkoisiin kampanjoihin, vaan kattaa myös sisäisen vakuuttavuuden ja liiketoimintatavoitteiden huomioon ottamisen jo markkinoinnin suunnittelun alkumetreillä. Monipuolisempi lähestymistapa hajottaa vaikuttavuuden hallittaviksi osa-alueiksi. Näin suuren vaikutuksen saavuttamisesta tulee realistinen tavoite.
Tekoälyhypestä, megabudjeteista ja vaikeista työkaluista paluu perusjuttujen äärelle
Perusasioiden hallitseminen ja oikeanlaiset kumppanuudet ovat vaikuttavuuden skaalaan pohjautuvan strategian avainelementtejä. Ne tuovat uusia perspektiivejä ja resursseja, jotka ovat elintärkeitä vaikuttavien markkinointistrategioiden kehittämiselle.
Markkinointipäättäjien tulisi nähdä vaikuttavuus joustavana strategiana, joka kehittyy ja mukautuu yrityksen tarpeisiin. Markkinoinnin vaikuttavuus on yksittäisten kampanjoiden sijaan suunnitelmallista työtä kohti yrityksen tavoitteita. Vaikuttavuutta tarvitaan myös yrityksen sisällä, jotta markkinoinnista tulee näkyvä ja tärkeä osa liiketoimintaa. Ulkoisesti halutaan vaikuttaa tietysti omien kohderyhmien ajatteluun ja käytökseen, mutta myös muihin sidosryhmiin.
Jos markkinointi keskittyy vain operatiiviseen rooliin, voi olla haastava saada perusteltua yritysjohdolle rohkeaa mainoskampanjaa, uuden kanavan haltuunottoa tai muuten toimialan valtavirrasta poikkeavaa toteutusta. Siksi on tärkeää saada markkinoinnin ääni ja vaikuttavuus mukaan rahasta päättäviin kokouksiin ja Teams-keskusteluihin.
Uusi tapa lähestyä vaikuttavuutta ei ainoastaan tarjoa uusia mahdollisuuksia markkinoinnille, vaan myös vahvistaa yrityksen kilpailuasemaa. Kun markkinoinnin vaikuttavuuden skaala tuodaan käytäntöön, yritykset voivat luoda kestävämpiä ja tavoitteellisempia kokonaisuuksia. Näin tavoite ja haluttu vaikuttavuuden viesti saadaan kaikumaan voimakkaammin sekä sisäisten että ulkoisten sidosryhmien keskuudessa.
Rohkaisemme kaikkia yritysten markkinointipäättäjiä omaksumaan tämän kokonaisvaltaisen näkemyksen vaikuttavuudesta. Se sekä edesauttaa liiketoiminnan kasvua että luo perustan jatkuvalle menestykselle ja innovaatiolle markkinoinnin kentällä.
Blogi on jälkipuhe MarkkinointiKollektiivin 20.3. Tennispalatsissa järjestämässä tapahtumassa olleelle ”Vaikuttavuuden skaala” -esitykselle. Esityksen pitivät Kuukin Ulla Ristkari-Ryynänen ja Ville Rantanen.
Ulla on yksi Kuukin perustajista. Intohimoinen markkinoinnin ammattilainen, jolla sykkii myyjän sydän. Lähes 20 vuoden kokemus markkinoinnista ja mainonnasta molemmin puolin pöytää tunnettujen suomalaisten ja kansainvälisten brändien parista (Paulig, Henkel, Alma, Kuuki).
Ville on Kuukin kaupallinen johtaja ja markkinointinörtti, joka on työskennellyt sekä markkinoinnin tekijän, myyjän, ostajan että mediatalon edustajan rooleissa,