Vastuullisuus­raportointi koskettaa pian yhä useampia yrityksiä – millainen raportti vakuuttaa?

Tyypillinen ratkaisu vastuullisuusraportin julkaisuun on ladattava pdf-tiedosto tai ”selailtava” verkkolehti – miten voisit erottua näistä?

Roosa Heinonen

KIRJOITTAJA
Roosa Heinonen
Copywriter

EU:n kestävyysraportointidirektiivi CSRD:n myötä vastuullisuusraportointi velvoittaa pian yhä suurempaa joukkoa yrityksiä. Vastuullisuusraportointi on kuitenkin vain tapa ilmoittaa tehdystä vastuullisuustyöstä – sen ei pitäisi olla itse tarkoitus. Raportoinnin taustalla on se tärkein – uskottava, eurooppalaisten raportointistandardien mukainen vastuullisuustyö.

CSRD-direktiivi ja siihen liittyvä kestävän kehityksen raportointistandardi ESRS määrittelevät suuntaviivat yritysten vastuullisuusraportoinnille. Raportissa tulee olla omat osuutensa esimerkiksi vastuulliselle hallintotavalle ja huomioon tulee ottaa kaikki kolme kestävän kehityksen teemaa – huomioon tulee ottaa niin toiminnan vaikutukset ympäristöön, ihmisiin kuin yhteiskuntaan. Raportointivelvoite tulee koskemaan listautuneita yrityksiä sekä yrityksiä, joita koskee vähintään kaksi seuraavista: yli 250 työntekijää, yli 40 miljoonan euron liikevaihto tai yli 20 miljoonan euron tase.

Vastuullisuustyöstä viestiminen ja siitä kertominen uskottavasti on tärkeä tehtävä yrityksen viestinnän ja brändin kannalta: vastuullisuustyö vaikuttaa brändimielikuvaan. Tämä vaikutus voi olla myös negatiivinen, jos viestintä antaa sellaisen kuvan, että vastuullisuustyö on puutteellista, tai jos vastuullisuusteot mielletään viherpesuksi. Myös markkinointiviesteihin on hyvä ammentaa vastuullisuustyöstä, kunhan ei sorru esittämään pohjattomia vihreitä väittämiä.

Varteenotettava vastuullisuustyö vaatii uskottavan vastuullisuusraportin

Vaikka raportointivelvoite ei vielä vuonna 2025 koske listaamattomia yrityksiä ja pk-pörssiyhtiöitä, on valmistautuminen hyvä aloittaa ennemmin hyvissä ajoin kuin liian myöhään. Edelläkävijät julkaisevatkin raportteja jo ennen kuin laki velvoittaa ja hyödyntävät vastuullisen liiketoiminnan tuoman kilpailuedun.

Kun kaiken keskiössä on vastuullisuustyö, on raportti työlle loppusilaus, tapa kertoa kaikesta tehdystä vastuullisuustyöstä. Toisaalta, kun vastuullisuuden eteen nähdään paljon vaivaa ja tehdään pitkäjänteistä työtä, on myös raportin esitystavalla merkitystä, eikä sitä sovi laiminlyödä, vaikka vastuullisuustyön kisaväsymys alkaisikin painaa. Aikaa kannattaa käyttää sen pohtimiseen, miten raportin tiedot pääsevät oikeuksiinsa ja ovat kiinnostuneille helposti saatavilla.

Vastuullisuusraportin monet esitystavat – eli miksi ladattava pdf ei ole se paras vaihtoehto?

Nykypäivänä tyypillinen ratkaisu vastuullisuusraportin julkaisuun on verkkosivulta ladattava pdf-tiedosto tai ”selailtava” verkkolehti, ikään kuin painetun raportin verkkomuotoinen näköisversio. Vaikka molemmat tavat toimivat, voi verkkomuotoon typistetty painotuote olla vaikea selata näytöllä – se vaatii zoomailua ja oikean tiedon etsiminen pitkää tiedostoa selaamalla voi olla haastavaa.

Vastuullisuusraportin pohjalta tehty verkkototeutus kuten dynaaminen artikkeli tai yhden sivun verkkosivu yhdistää liikkuvan kuvan ja näyttävän visuaalisuuden selkeisiin kaavioihin ja kovaan dataan. Sillä on monia etuja ladattavaan pdf:ään verrattuna:

  • Moderni ja lukijaystävällisempi ratkaisu
  • Liikkuva kuva ja selkeät graafit kiinnittävät huomion
  • Selailtavuus helpottuu
  • Keskeisiä asioita voidaan korostaa helposti
  • Hyvin tehty verkkoraportti luo pohjan myös tulevien vuosien raporteille

Myös perinteinen painotuote on edelleen käypä vaihtoehto. Se tuntuu digitalisoituneessa maailmassa arvokkaalta ja mahdollistaa tekstiin syventymisen digitaalista tekstiä paremmin. Kouriintuntuva lopputulos on kuin piste iin päälle vastuullisuustyöhön – napakka paketti, johon edellisvuoden data on tiivistetty. Printtituote voidaan tehdä myös verkkototeutuksen rinnalla. Hyödynnämme luotettavia painokumppaneitamme parhaan lopputuloksen takaamiseksi.


Yritysten raportointitarpeet eivät rajoitu vastuullisuuteen. Vuosikertomukset ja -katsaukset vaativat myös paljon työtä ja ansaitsevat arvoisensa esitystavan. Autamme mielellämme kaikenlaisten raporttien selkeässä esittämisessä ja kuuntelemme toiveitasi esitystavan suhteen – kysy lisää!



Ota yhteyttä

Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Yhteystiedot

Ulla Ristkari-Ryynänen

CMO, Founding Partner
+358 40 172 2665
ulla.ristkari@kuuki.fi

Ulla Ristkari-Ryynänen
Ota yhteyttä