Google hallitsee hakukonemarkkinoita yli 90 prosentin markkinaosuudellaan, ja hakukonejätin ekosysteemi kattaa laajan skaalan jokapäiväisestä elämästämme. Siksi onkin oletettavaa, että Google tuntee meidät paremmin kuin läheisemme. Vuosittain yritys julkaisee vuoden trendaavat kyselyt -katsauksen eri maista. Eniten suosiotaan kasvattaneiden hakutermien vuosittainen lista on mielenkiintoinen katsaus kuluneeseen vuoteen.
Vuosi 2024 on 18. kerta, kun Google kertoo maakohtaisina listoina, minkälaisten hakutermien käyttö lisääntyi eniten kuluneena vuonna edellisvuoteen verrattuna. Haetut asiat ja henkilöt eivät siis välttämättä ole niitä, joita on googlattu eniten vaan asiat, jotka ovat kiinnostaneet aiempaa enemmän. Ja tietenkin listauksissa kannattaa huomioida, että Google päättää mitä haluaa listoinaan julkaista.
Paikallisuus korostuu trendaavissa hauissa
Eniten hakumääriään kasvattaneet aiheet kertovat aina tarinan, ja siksi sisällöntuottajalle on aina antoisaa tutkia jälkikäteen, miksi jokin aihe on noussut trendaaviin hakuihin mukaan. Trendien seuraamista kannattaa toki tehdä muulloinkin kuin vuoden trendaavimpien hakujen yhteydessä, sillä niistä saa arvokasta tietoa ihmisten kiinnostuksen kohteista. Trendaavat haut ovat myös hyvä muistutus siitä, että vaikka koko maailma on ulottuvillamme, ovat googlauksen aiheet usein paikallisia ja maantieteellisesti lähellä – tämä kannattaa aina myös sisällöntuottajan muistaa.
Globaalisti eniten kiinnostavuuttaan lisänneistä aiheista yhteinen Suomen ja muun maailman googlatuimpien aiheiden kanssa on vain miesten EM-jalkapallon kilpailut.
Nuorisokieli kiinnostaa vuodesta toiseen, ”mitä tarkoittaa pookie, womp womp, skibidi?”
Vuodesta toiseen listoilla komeilee nuorisokieleen saapuneita uusia ilmauksia. Tänä vuonna niitä on ollut esimerkiksi
pookie
englanninkielinen hellittelynimi, jota käytetään usein puhuttaessa rakkaalle, läheiselle tai söpölle henkilölle.
womp womp
englanninkielinen ilmaus, joka jäljittelee usein sarjakuvista tai komedioista tuttua torven ääntä. Sitä käytetään kuvaamaan pettymystä, kiusallista hetkeä tai tilanteen latteutta sarkastiseen ja ironiseen sävyyn.
skibidi
(Skibidi Toilet -lyhytanimaatiosarjasta peräisin oleva sana: ei vakiintunutta merkitystä, huono tai hyvä.)
Google auttaa, kun Suomen lippu liehuu
Ympäröivää maailmaa myös halutaan ymmärtää, mielenkiintoisesti myös liputtaminen kiinnostaa vuodesta toiseen enemmän. Tänä vuonna on kyselty googlesta ”miksi tänään liputetaan?” seuraavien päivämäärien osalta:
- 27. huhtikuuta, vakiintunut liputuspäivä
Kansallinen veteraanipäivä, jolloin kunnioitetaan sotaveteraaneja.
- 6. heinäkuuta, vakiintunut liputuspäivä
Eino Leinon päivä, runon ja suven päivä, joka juhlistaa suomalaista runoutta ja kesää.
- 31. elokuuta, suositeltu liputuspäivä
Suomen luonnon päivä, jolloin juhlistetaan Suomen monimuotoista luontoa.
- 20. marraskuuta, vakiintunut liputuspäivä
Lapsen oikeuksien päivä, joka korostaa lasten oikeuksia ja hyvinvointia.
Usein google auttaa selvittämään syyn
Brändeistä mukana kysymyksissä ovat Facebook ja MobilePay, molempien kohdalla on kysytty: Miksi ei toimi? Hieman kyseenalainen kunnia, mutta kertoo myös siitä, mikä merkitys sovelluksilla on nykyisin elämässämme.
Pysäyttävää on, että punarinnan ruoka on kiinnostanut, kun takatalvi yllätti ja lintujen kevätmuutto pysähtyi lumeen ja pakkaseen.
Mikään yllätys ei ole, että alkuvuoden presidentinvaalit näkyivät googlatuimmissa aiheissa ja henkilöissä selvästi voimakkaammin kuin kesän alun EU-vaalit. Vain Vasemmistoliiton Li Anderssonin nimi googlautimpien nimien sijalla yhdeksän yhdistyy EU-vaaleihin, vaikka hän oli Vasemmistoliiton presidenttiehdokkaana.
Suomalaiset ovat euroviisukansaa ja se näkyi viime vuonna, kun Käärijä ja Piña Colada olivat mukana useammalla listalla. Nyt listalle ovat nousseet niin Suomen euroviisuedustaja (Windows95Man), kilpailijat (Sara Siipola, Joost Klein), kisatapahtumat (Miksi Alankomaat diskattiin Euroviisuista 2024) ja en ole varma, mutta vahva veikkaukseni on, että myös Musiikki-kategorian harmonikka-haku liittyy myös euroviisuihin, ainakin ajankohdaltaan!
Myös Mikael Gabrielin Uuden musiikin kilpailussa esittämä kisakappale Vox Populi on kiinnostunut suomalaisia (Mitä tarkoittaa vox populi? Kansan ääni).
Kirjoitan tästä aiheesta blogia jo viidettä kertaa, tässä linkit vuoden 2023, 2022, 2021 ja 2020 Googlen trendaaviin hakuihin.
Sisällöntuotannossa on edelleen tärkeää olla ajan hermolla ja ymmärtää, miten ihmiset hakevat tietoa hakukoneesta, vaikka tekoälyn käyttö hiljalleen yleistyykin. Me tarjoamme sisällöntuotannon lisäksi osaamista myös hakukonemarkkinoinnissa, ota yhteyttä!