Ulla Ristkari Ryynänen ja Ville Rantanen puhuivat vaikuttavuuden skaalasta Markkinointikollektiivin MKlive-tapahtumassa.
– Mehän olemme vaikuttajia! Kuukin kaupallinen johtaja Ville Rantanen muistutti Vaikuttavuuden skaala -esityksessä. Rantanen esiintyi Markkinointikollektiivin tapahtumassa yhdessä perustajaosakkaan, asiakkuus- ja markkinointijohtaja Ulla Ristkari-Ryynäsen kanssa otsikolla ”Vaikuttavuuden skaala”.
Myös rohkeus oli puheenvuorossa keskiössä. Rohkeus on markkinoijalle tärkeää, sillä vaikuttaminen – niin sisäisesti kuin ulkoisesti – vaatii aina rohkeutta.
Lähes pari sataa markkinoinnin ammattilaista kokoontui keskiviikkona 20. maaliskuuta Tennispalatsiin Markkinointikollektiivin Vaikuttavaa markkinointia -tilaisuuteen.
Esityksessään Ulla ja Ville kertoivat vaikuttavuuden skaalasta, joka perustuu perusasioiden hyvin tekemisen lisäksi siihen, että oikean kumppanin kanssa on helpompaa perustella ja saada asioita läpi yrityksen sisällä. Ulla muisteli työuraansa 10 vuotta sitten, kun auto- ja teollisuusmaaleja maahantuovassa yrityksessä oli haastava saada yrityksen päättäjiä ymmärtämään, miksi kannattaa tehdä kotimaan markkinoilla asioita eri tavalla kuin Saksan päämies haluaa.
– Hyvän markkinointikumppanin kanssa olisin päässyt helpommalla, kun olisi ollut enemmän apuja perusteluun esimerkiksi siihen, miksi sukupolvenvaihdoksia kokevalla alalla kannattaisi ottaa some haltuun ja tulisi tehdä hakukoneoptimointia.
Kun ei tarvitse olla se markkinoinnin yksisarvinen yksin vaan voikin olla osa yksisarvisten laumaa, joka yhdessä vie markkinoinnin viestiä johtoportaaseen.
Ville innostui puheenvuorossaan myös generatiivisen tekoälyn mahdollisuuksista auttaa tekemään vaikuttavaa materiaalia kustannustehokkaasti.
– Mahdollisuudet tehdä vaikuttavia tuotantoja tulevat tasaantumaan seuraavien vuosien aikana.
Monipuolisia puheenvuoroja vaikuttavasta markkinoinnista
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA-etujärjestön Marko Hovinmäki painotti puheenvuorossaan markkinoijan vastuuta osoittaa oma konkreettinen vaikutuksensa markkinoijalle itselleen ja muille. Olisi tärkeää myös päästä myynnin palavereihin, samoihin pöytiin ja mitata asioita kuin myyjä!
Leadoon Olli Lehtisalo muistutti, että verkkosivuille saapuvan ostajan matkat ovat monimutkaisia, myyjän kannattaa olla siis verkossakin empaattinen!
Sokoksen Veera Korvenkari ja Playablen Max Söderholm kertoivat pelillistämisestä. Pelillistäminen sitouttaa brändiin pidemmäksi aikaa ja auttaa keräämään myös yhteystietoja. Korvenkari kertoi, että klassisella Onnenpyörä-pelillä Sokos on kerännyt menestyksekkäästi kymmeniä tuhansia uutiskirjeen tilaajia, ja erilaiset pelilliset kampanjat ovat osa jatkuvaa digimarkkinoinnin tekemistä. Yksi esimerkki pelillistämisestä on Kuukin kehittämä Pekko GO -mobiilipeli.
Söderholm mainitsi pelillistämisen eduiksi sen, että siinä on pakko olla yhden ruudun äärellä ja keskityttävä vain yhteen asiaan – ruudulla olevaan pelin tarjoavaan brändiin.
Juhlavuottaan viettävän markkinointi- ja mediatoimisto Dagmarin puheenvuorossa Hanna Halmela nosti tärkeän asian jälleen kerran keskiöön: Luovan työn merkitys mainonnan onnistumiselle. Peräti 47 prosenttia mainoselementin onnistumisesta on kiinni luovan toteutuksen onnistumisesta.
Dagmar on julkaissut mainonnan suunnittelun tueksi Vaikuttavuusindeksin, sillä media- ja investointivalinnat luonnollisesti vaikuttavat mainonnan vaikuttavuuteen!
Me teemme Kuukissa vaikuttavaa markkinointia eri toimialaoille ja monenlaisilla budjetilla, ota yhteyttä niin tehdään yhdessä vaikuttavaa markkinointia!