Kuukilaiset seurasivat erityisellä mielenkiinnolla maaliskuun ensimmäisen viikonlopun Hopeasompa-kilpailuja, sillä yhdistetyn urheilija Heta Hirvonen on vieraillut Kuukin toimistolla työpajoissa sponsoriyhteistyön merkeissä. Heta todisti, että tavoitteellisuus yhdistettynä pedanttiin harjoitteluun tuottaa tulosta ja huikeiden suoritusten ansioista mitalikahveja päästiin nauttimaan urakalla.
Lahden Hiihtoseuraa edustava 14-vuotias Heta kilpaili lauantaina yhdistetyssä ja sunnuntaina mäkihypyssä 16-vuotiaiden tyttöjen sarjassa – ja saavutti paikan podiumilla molemmissa lajeissa. Hetan vahvuus on erityisesti mäkihypyssä, jonka mestaruuden hän nappasi selvällä erolla hopeasijalle tulleeseen.
Näiden ohella viikonlopun urheilu-urakkaan kuului sprinttihiihtoa ja viestejä. Onnittelemme Hetaa menestyksekkäästä viikonlopusta!
Sponsorointiyhteistyöhön liittyvät työpajat Hetan kanssa jatkuvat. Tulevissa työpajoissa tarkastellaan kiteytettyjä arvoja ja pohditaan miten ja missä kanavissa nuoren urheilijan kannatta olla esillä. Yhteistyön myötä me Kuukissa opimme myös lisää nuorten median käytöstä.
Urheilu ja markkinointi toimivat paljolti samoilla periaatteilla
Yhteistyömme aikana olemme Kuukissa huomanneet, kuinka paljon kilpaurheilussa ja markkinoinnissa on yhtäläisyyksiä. Näiden ansiosta sponsorointiyhteistyö on paitsi luontevaa myös varmasti palkitsevaa molemmin puolin.
Urheilussa tavoitellaan voittoa tai tiettyä suoritustasoa, markkinoinnissa esimerkiksi myyntitavoitteita tai tunnettuutta. Tavoitteellisuus kuuluu olennaisesti kilpaurheiluun ja markkinointiin. Heta oli asettanut kauden päätavoitteekseen Hopeasompa-kilpailut ja tehnyt töitä määrätietoisesti tavoitteen eteen, joten mitalisijoille oli luotu mainio pohja.
Mikäli urheilussa tai markkinoinnissa haluaa menestyä, tarvitaan strategiaa ja taktiikkaa. Urheilijan mahdollisuuksia parantaa kilpakumppaneiden tai vastustajien vahvuuksien ja heikkouksien tunteminen oman kilpailutaktiikan hiomisessa. Sama pätee markkinointiin, markkinointistrategiassa suunnitellaan mitä tulisi tehdä tavoitteisiin pääsemiseksi ja taktisella puolella määritellään miten.
Kuukin sponsoriyhteistyö Hetan kanssa pitää sisällään muun muassa urheilijan henkilöbrändin kirkastusta. Brändäys on luonnollisesti yksi markkinoinnin tärkeimmistä tehtävistä, mutta se on olennaista myös urheilussa. Brändin merkitys urheilijalle korostuu muun muassa siinä vaiheessa, kun etsitään sponsoreita tai muita kumppaneita urheilu-uran mahdollistamiseen.
Urheilussa ja markkinoinnissa tarvitaan monesti ryhmätyötä menestyksen varmistamiseksi. Yksilöurheilijan ryhmään voivat kuulua kotijoukot, valmentajat ja esimerkiksi huoltajat. Joukkueurheilussa on haastavaa menestyä, jos ryhmätyö ei ole sujuvaa. Markkinoinnissa ryhmätyötä tehdään tilanteen mukaan esimerkiksi myynnin, tuoteasiantuntijoiden, verkkokehittäjien tai yrityksen ulkopuolisten kumppanien ja sidosryhmien kanssa.
Kilpailullisuus ja suoritusten mittaaminen ovat luontaisia niin kilpaurheilijalle kuin markkinoinnin ammattilaisellekin. Nämä ominaisuudet auttavat kehittymään paremmaksi ja tavoittelemaan parempia tuloksia. Mittareiden ansiosta voidaan markkinoinnissa tehdä dataan pohjautuvia päätöksiä.
Kaipaatko tukea markkinointiin tai sen tulosten mittaamiseen? Autamme mielellämme, ota rohkeasti yhteyttä.