Kolme vinkkiä – näin otat tekoälyn mukaan strategiaan ja teet yrityksestäsi tulevaisuudenkestävän 

Suuri osa yrityksistä ei suhtaudu tekoälyyn riittävän strategisesti – miten takaat yrityksesi tulevaisuuden sen avulla?

Ville Rantanen

KIRJOITTAJA
Ville Rantanen
Commercial Director

Generatiivinen tekoäly pyrkii sisälle ovista ja ikkunoista, vilisee silmissä ja soi alati korvissa, mutta kiivaasti porisevaan AI-soppaan mahtuu vielä lisää lusikoita. 

Olen huolissani siitä, että edelleenkään suuri osa yrityksistä ei ota aihetta riittävän vakavasti – ainakaan strategisella tasolla. Ei, vaikka esimerkiksi McKinsey & Companyn, Googlen ja ETLAn raportit kaikki kertovat, että vaikutuksia tulee, vaikutukset ovat suuria, vaikutukset tulevat nopeasti – ja kaiken lisäksi suomalaisilla yrityksillä olisi mahdollisuus olla tässä kaikessa voittajien joukossa! 

Tekoälyratkaisut pitää integroida kaikkialle liiketoimintaan 

Tekoäly ei ole IT-projekti eikä yksi to-do lisää markkinoinnin ja viestinnän lautasella, vaan koko yrityksen asia aina ylimmästä johdosta lähtien. Silti esimerkiksi Microsoftin tuoreen kyselyn mukaan 78 % työntekijöistä tuo tällä hetkellä itse omat AI-työkalunsa työpaikalleen, koska työnantaja ei niitä tarjoa. Ei mikään helppo yhtälö tietoturvan, johtamisen tai yhtenäisten prosessien kannalta. 

Strategia on yksinkertaisuudessaan suunnitelma siitä, miten tulevaisuudessa päästään asetettuihin tavoitteisiin. Tällä hetkellä tuntuu, että tulevaisuus saa viikoittain uusia suuntia, ja ehkä juuri tekoälyn ja muun teknologisen kehityksen hurja vauhti lamauttaa ja saa tämän aiheen jäämään yritysten strategian ulkopuolelle. 

 
Lähitulevaisuuden kehitys hämmästyttää, älä keskity tekoälyn virheisiin 

Edelleen kuulee paljon vähättelyä siitä, miten generatiivinen tekoäly tekee virheitä eikä osaa yhtä tai toista. Pitää kuitenkin muistaa, että tilanne on varmasti jo kesälomien jälkeen taas aivan erilainen. Lisäksi syy voi löytyä tekoälyn lisäksi myös konetta promptaavasta, stressin runtelemasta luomuälystä. Mitä asioita yrityksissä pitäisi siis nyt pohtia, kun katsotaan lähitulevaisuutta? 

1. Toimialan muutokset 

Mitä omalle toimialalle, tuotteille ja kilpailijoille tapahtuu? Suuria mullistuksia on povattu vaikkapa asiakaspalvelijoille, kirjanpitäjille, lakimiehille sekä kääntäjille, mutta harva tietotyö on täysin turvassa. Markkinointi on hyvä esimerkki toimialasta, jossa moni työtehtävä automatisoituu (tai automatisoitui jo) ainakin osittain ja työnkuva on muutoksessa.  

Vaikka työt eivät kokonaan siirtyisikään tekoälylle, on suuria muutoksia luvassa. Esimerkiksi pieni tiimi, joka käyttää taitavasti generatiivisen tekoälyn työkaluja, voi tarjota laajan valikoiman korkealaatuisia mainostoimistopalveluita suuria toimistoja matalammalla kustannusrakenteella ja nopeammalla tahdilla. Voimasuhteet eri pelureiden välillä voivat muuttua toimialla nopeastikin. 

2. Prosessit ja hinnoittelu 

Mihin kaikkeen tekoälyä voidaan yrityksessä käyttää? Eri prosessin vaiheiden purkaminen ja niissä käytettävien työkalujen tarkastelu voi paljastaa useita paikkoja hyödyntää tekoälyä. Lisäksi löytyy varmasti myös paikkoja, jossa tekoäly ei vielä ole riittävän luotettava tai taitava, mutta todennäköisesti lähitulevaisuudessa tulee olemaan. 

Monella toimialalla on totuttu hinnoittelemaan työtä aikaan perustuen. Jos tekoäly puolittaa työhön käytetyn ajan, onko työ silti saman arvoinen asiakkaalle? Tätä joudutaan varmasti perustelemaan ja pohtimaan monessa paikassa.  

3. Henkilöstövaikutukset 

Henkilöstövaikutukset eivät ole synonyymi henkilöstövähennyksille. Jos tekoäly tulee tehostamaan tiettyjä työnkuvia esimerkiksi puolella, pitää yrityksellä olla suunnitelma, mitä säästyvällä ajalla tehdään. Tehdäänkö yksinkertaisesti tuplat enemmän, käytetäänkö säästynyttä aikaa suunnitteluun ja työn laadun varmistamiseen tai tehdäänkö jotain aivan muuta – vaikkapa kehitetään yrityksen markkinointia, myyntiä, tuotteistusta, henkilöstöä… Tämä kaikki tarkoittaa myös tarvetta erinomaiselle muutosjohtamiselle ja henkilöstön osaamisen johtamiselle.  

Suurten linjojen lisäksi käytännön tekemistä pitää tekoälyn kanssa pohtia uusiksi 

Suurien linjojen lisäksi on tietysti paljon käytännön seikkoja ratkaistavaksi, mutta vaikkapa tietoturvan, lisenssien ja tekijänoikeuksien osalta löytyy jo paljon esimerkkejä siitä, miten yrityksissä on näitä asioita toteutettu. Myös työkalujen käyttöehdot ja tilausmallit kehittyvät koko ajan. Liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta tulevaisuuteen pitää varautua strategian tasolla mieluummin AI-emmin kuin liian myöhään. 

Meneekö sormi suuhun tekoälyn kanssa ja AI-strategia loistaa poissaolollaan? Tutustu teemaan lukemalla lisää kirjoituksiamme aiheesta tai varaa tapaaminen Villen kanssa – autamme mielellämme siirtymään pelkääjän paikalta kuskin pukille, mitä tulee tekoälyyn! 

Ota yhteyttä

Autamme kartoittamaan projektin lähtökohdat, tarpeet ja tavoitteet tarjouksen taustatiedoksi.

Yhteystiedot

Ville Rantanen

Commercial Director
+358 40 546 7497
ville.rantanen@kuuki.fi

Ville Rantanen
Ota yhteyttä